Ways of inhabiting the school: what are we capable of inventing?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435041

Keywords:

School, Image, Contemporary art

Abstract

Thinking the school environment in different ways is one of the objectives of this article, which seeks a way to reaffirm the life that pulses in school, especially when faced with the current deterioration of education. The text offers an invitation to think about what goes on in the school as a space for the established and what runs through it, unpredictable and uncontrollable. This task relies on convergences between art and education, inviting readers to see the school according to what is possible to invent and create. This article seeks to bring to the fore the power of the minimum through school scenes-images and collaborations with contemporary visual artists, such as Hicham Benohoud and Luis Camnitzer. In their own different ways, both take education as a raw material, collaborating to think the relationships that involve art and education. With these artists and with the school scenes-images, the purpose is to bring up the idea of encounters in which the school can regard art as a pathway to reflect on the minorities that coexist in it. The main authors referenced in this text are Foucault, Deleuze, Sílvio Gallo and Simon Rodríguez. Accompanied by a look at the school scenes-images and by the works of visual artists and philosophers who help think the school, this article should make more people feel touched or urged to listen and feel the minimum things that restlessly take place and can be perceived by those who experience the school from the inside. After all, what ways of inhabiting the school are we capable of inventing?

Author Biographies

Deborah Vier Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Estudante de Doutorado junto à Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Su

Coordenadora Geral Escola Projeto - POA/RS

Luciana Gruppelli Loponte, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Pesquisadora e professora do Departamento de Ensino e Currículo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com atuação na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Arte, linguagem e currículo

References

ALLEN, Felicity (ed.). Education. London: Whitechapel Gallery, 2011.

ALZUGARAY, Paula. Luis Camnitzer: arte como forma de pensar. Revista Select, 33, jan. 2017. Disponível em: https://www.select.art.br/luis-camnitzer-arte-como-forma-de-pensar/. Acesso em 03 de agosto de 2018.

BISHOP, Claire. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Brooklyn, Nueva York, EUA: Verso, 2012.

CAMNITZER, Luís. Arte y pedagogia. Esfera Pública, 2015. Disponível em: http://esferapublica.org/nfblog/arte-y-pedagogia/ Acesso em 16 de abril de 2016.

CAMNITZER, Luís. Ni arte ni educación. In: GRUPO DE EDUCACIÓN DE MATADERO MADRID. Ni arte ni educación: Una experiencia en la que lo pedagógico vertebra lo artístico. Madrid: catarata, 2017. p. 19-25.

CANCLINI, Néstor Garcia. A sociedade sem relato: antropologia e estética da iminência. São Paulo: EDUSP, 2012.

FISCHER, Deborah Vier. Pensar com cenas de escola: a arte, o estranho, o mínimo. Porto Alegre, RS, UFRGS, 2019. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, UFRGS, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/197436. Acesso em 6 ago. 2019.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GALLO, Sílvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2003.

GALLO, Sílvio. mínimo múltiplo comum. In: RIBETTO, Anelice (org.). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014, p. 20-33.

GALLO, Sílvio. Pensar a escola com Foucault: além da sombra da vigilância. In: CARVALHO, Alexandre Filordi de. ____ (org.). Repensar a educação: 40 anos após Vigiar e Punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015, p. 427-449.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

GONÇALVES, Mônica Hoff. A virada educacional nas práticas artísticas e curatoriais contemporâneas e o contexto de arte brasileiro. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais), UFRGS, 2014.

JÓDAR, Francisco; GÓMEZ, Lucía. Experimentar o presente: sobre a conformação de novas identidades. Educação & Realidade, 29 (1), 139-153, jan-jun 2004. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25422/14748.Acesso em 03 de agosto de 2018.

KOHAN, Walter Omar. O mestre inventor: Relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LEYTON, Daina. Curar uma exposição sobre a escola: um exercício de pensamento. In: LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 235-248.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, v. 22, 2017, p. 429-452.

MASSCHELEIN, Jan, SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MORSCH, Carmen. Lo común disensual: producción de saberes críticos en exposiciones. ERRATA#, Bogotá, Colômbia, no. 16, jul-dic 2016.

MOSSI, Cristian Poletti. Um corpo-sem-órgãos, sobrejustaposições: quem a pesquisa [em educação] pensa que é. Santa Maria: UFSM, 2017.

PEREC, Georges. Tentativa de esgotamento de um local parisiense. São Paulo: Gustavo Gili, 2016.

PERONI, Vera Maria Vidal, CAETANO, Maria Raquel, LIMA, Paula Valim de. Reformas educacionais de hoje: as implicações para a democracia. Retratos da escola, v. 11, p. 415-432, 2018. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/793. Acesso em 03 de agosto de 2018.

PERONI, Vera Maria Vidal. Múltiplas formas de materialização do privado na educação básica pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo sem fronteiras, v. 18, p. 1-27, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/peroni.pdf Acesso em 03 de agosto de 2018.

PODESVA, Kristina Lee. A Pedagogical Turn: Brief Notes on Education as Art. Filip, 6, Vancouver, Canadá, Summer 2007. Disponível em: https://fillip.ca/content/a-pedagogical-turn. Acesso em 06 de agosto de 2018.

ROGOFF, Irit. El giro. Arte y políticas de identidad, vol. 4, jun 2011, p. 253-266. Disponível em: http://revistas.um.es/api/article/viewFile/146111/130521. Acesso em 06 de agosto de 2018.

RIBETTO, Anelice. dos saberes risíveis aos saberes menores na educação. In: RIBETTO, Anelice (org.). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro: Lamparina, FAPERJ, 2014. p. 83-98.

SÁENZ OBREGÓN, Javier. La escuela como dispositivo estético. In: FRIGERIO, Graciela; DIKER, Gabriela (org.). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante Editorial, 2007, p. 73-86.

SAYÃO, Roseli, AQUINO, Julio Groppa. Em defesa da escola. Campinas, SP: Papirus, 2004.

SILVA, Ricardo Luís. Prefácio - Experiência do inútil, enfim. In:

PEREC, Georges. Tentativa de esgotamento de um local parisiense. São Paulo: Gustavo Gili, 2016.

SIMONS, Maarten; MASSCHELEIN, Jan. Experiências escolares: uma tentativa de encontrar uma voz pedagógica. In: LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 41-63.

VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar, Teoria & Educação, 6, p. 68-96, 1992.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Para pensar de outros modos a modernidade pedagógica. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, São Paulo, v. 12, nº 1, p. 147-166, 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/25422/14748. Acesso em 03 de agosto de 2018.

Published

2020-03-29

How to Cite

Fischer, D. V., & Loponte, L. G. (2020). Ways of inhabiting the school: what are we capable of inventing?. Education, 45(1), e19/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644435041