Metacognition and inquiry experimentation: the construction of dialogic interactive categories

Authors

  • Carlos Jose Trindade da Rocha Universidade Federal do Pará - UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM
  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará - UFPA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP. https://orcid.org/0000-0002-2495-7806

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434409

Keywords:

Metacognition, Inquiry Experimentation, Sciences.

Abstract

Metacognition in inquiry experimentation is a process that involves procedural and attitudinal knowledge required for critical scientific formation. Inquiry experimentation (EI) as didactic approach, can develop in students scientific literacy, potentializing metacognition. In this perspective, the objective was to present propositions of analysis instrument with metacognitive potential focusing on the discursive interactions originated from inquiry experimental activities carried out in a Science Club. The methodology of qualitative approach conceives the new trends of active methodologies, for the development of epistemic practices with more general interactive forms of the discursive process based on metacognition. To this end, the instrument allows the application and analysis of categories and pedagogical intervention in Sequences of Investigative Teaching (SIT), through the resolution of real problems. The definition of categories contributes to the understanding that pedagogical work must take place in an interactive and collaborative way in order to analyze the understanding of the complex dynamics involving dialogic interactive processes that have motivated the development of research related to the discourse between teachers and students and their impact in the conduct of arguments in the context of science teaching.

Author Biographies

Carlos Jose Trindade da Rocha, Universidade Federal do Pará - UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática - IEMCI/UFPA . Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências Naturais/Química pela Universidade do Estado do Pará (2003), Licenciado em Pedagogia pela Unicesumar (2018); Especialista em Metodologia Científica - UCAM/RJ (2005) e Especialista em Educação Social para Juventude - UEPA/UFPA (2013), Mestrado em Ciência de la Educación pela Universidade Autonoma de Asunción (2011) e Mestre em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC (2015). Membro dos Grupos de Estudo, Pesquisa e Extensão (Trans)Formação e FormAção do IEMCI/UFPA. Atualmente é professor - Secretaria de Estado de Educação do Pará. Tem experiência na área de Ensino e Educação, com ênfase nos temas Metodologia Científica, Formação de professores, Ensino e aprendizagem com ênfase no Ensino Investigativo.

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará - UFPA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP.

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UFPA, 1989), Especialização em Ensino de Ciências (UEPA, 2000), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2005), Doutorado em Educação Para a Ciência (UNESP, 2009) , Pós-Doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2014) e Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista (UNESP - Campus Bauru) (2018 - 2019). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM-UFPA), do Programa de Pós-Graduação em Docência em Ensino de Ciências e Matemática (PPGDOC-UFPA), do Programa de Pós-Graduação em Estudos Antrópicos da Amazônia (PPGEAA-UFPA Castanhal) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal). Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Linha de pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem de Ciências.

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Published

2019-04-04

How to Cite

Rocha, C. J. T. da, & Malheiro, J. M. da S. (2019). Metacognition and inquiry experimentation: the construction of dialogic interactive categories. Education, 44, e32/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644434409

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