Profile of the mediating teacher: identification proposal
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644434189Keywords:
Mediation, Evaluation, Mediator teacher.Abstract
This work originated from the development of an Academic Product, necessary for the completion of the main author´s professional master's degree, and aimed at the construction of a tool that helps in the identification of the profile of the mediating teacher. It is a quantitative-qualitative research based on a descriptive approach. The theoretical foundation deals with the Mediation Pedagogy, the Mediated Learning Experience (MLE) and the mediator teacher profile. The research was based on Vygotsky's studies on the proximal zone of development (ZPD), Feuerstein's paradigm, concerning the profile of the mediating teacher and the cognitiveconstructivist didactic proposal, whose focus was to identify the didactic skills that are demanded of the teacher, while mediator of the teaching / learning process. With these foundations, an evaluation instrument called ProfMed was constructed and it is useful in any level or modality of teaching. The instrument consists of a semi-structured questionnaire divided into three parts: the first one refers to the competencies of the mediating teacher and the degree of agreement of the respondent to the sentences presented; the second consists of two open questions about teaching practice; and the third, the respondent's general data. In this article, we will deal only with the first part, which is limited to measuring the level of didactic mediation of the teacher based on the answers given. This measurement does not intend to be a test, where one would be approved or not, but it is an instrument that permits reflection of didactic practice with indicatives of areas to be worked through continuous training.
References
CHIAVENATO, I. Gestão de Pessoas: o novo papel de dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
CORREA, R. C. R. Uma proposta de reabilitação neuropsicológica através do programa de enriquecimento instrumental (PEI). Ciênc. cogn., Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 47-58, jul. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext
&pid=S1806-58212009000200005&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 28 jun. 2018.
DEMO, P. Habilidades do século XXI. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 34, n. 2, p. 4-15, 2008.
FEUERSTEIN, R.; FEUERSTEIN, R. S.; FALIK, L. H. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GUERREIRO, E. M. B. R.; ALMEIDA, M. A.; SILVA FILHO, J. H. Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 1, p. 31-60, mar. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n1/03.pdf>.Acesso em 28 jun. 2018.
HEIDEGGER, M. Ensaios e Conferências. 8 ed. Petrópolis: Vozes: Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2012.
KASSAR, M. C. M. Percursos da constituição de uma política brasileira de Educação Especial Inclusiva. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 17, p. 41-58, maio-ago., 2011. Edição Especial. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbee/v17nspe1/05.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2018.
MARTINS, J. C.; PIMENTEL, L. S. L. O fazer pedagógico: (re)significando o olhar do educador. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2009.
MEIER, M.; ROLIM, J. Reuven Feuerstein faleceu. MEIER & ROLIM Educação e Treinamento. Disponível em: <http://marcosmeier.blogspot.com/2014/04/reuven-feuerstein-faleceu.html>. Acesso em: 28 jun. de 2018.
MENTIS, M. Aprendizagem mediada dentro e fora da sala de aula. Programa de Pesquisa Cognitiva/Divisão de Educação Especializada da Universidade de Witwatersrand - África do Sul. Tradução José Francisco Azevedo. 4 ed. São Paulo: SENAC, 2011.
MOITA, M. C. Percursos de formação e transformação. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. 2 ed. Porto: Porto Editora (Coleção Ciências da Educação), 1995.
MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 1, jun. 2008. Brasília: MEC, SETEC, 2008. p. 23-38. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/rev_brasileira.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2018.
PASQUALI, L. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Revista de Psiquiatria Clínica, v. 25, n. 5, p. 206-213, 1998.
PIMENTEL, S. C. Formação de professores para a inclusão: Saberes necessários e percursos formativos. in: MIRANDA, T. G.; GALVAO FILHO, T. A. O professor e a Educação Inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.
PRIMO, A. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
REA, L. M; PARKER, R. A. Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo: Editora Pioneira, 2000.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação: Petrópolis RJ: Vozes, 1995.
ROS, S. Z. Pedagogia e mediação em Reuven Feuerstein: o processo de mudança em adultos com história de deficiência. São Paulo: Plexus Editora, 2002.
SOUZA, A. M. M.; DEPRESBITERIS, L.; MACHADO, O. T. M. A mediação como princípio educacional: bases teóricas das abordagens de Reuven Feuerstein. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2003.
TÉBAR, L. O perfil do professor mediador: pedagogia da mediação. Trad. Priscila Pereira Mota. São Paulo: Editora SENAC, São Paulo, 2011.
UNESCO. Informe mundial sobre la Educación. Los docentes y la enseñanza en el mundo en mutación. Madri: Unesco/Santillana, 1998.
VYGOTSKI, L. S. A formação Social da Mente. COLE, Michael et al (Organizadores) 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)