The Educational Tutorial Program for the continuing education of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433097

Keywords:

Educational Tutoring Program, Public and Private, Continuing Teacher Training.

Abstract

This article discusses the materialization of the Educational Tutorial Program (PTE) for the continuing education of teachers of basic education in the municipality of Manaus (AM). This is the synthesis of empirical research results. Challenging the implementation of the Expansion and Educational Improvement Project of the Public Network of Manaus (PROEMEM) in the municipal public school of Manaus, evidencing the logic of the educational market. These movements explain the conjunctures set by international organizations in the process of globalization of educational reform, playing the ideological role of propagators of neoliberal ideals. Its objective is to analyze the materiality of neoliberal policies established by the implementation of PROEMEM in the Municipal Department of Education. The critical study presents through theoretical analysis and documentary discussion about the principles that allow to choose the partnership with the private sector in the stages of the basic education of the municipal public education in Manaus, with the analysis centered in the categories of the public and the private in the education.

Author Biographies

Rudervania da Silva Lima Aranha, Universidade Federal do Amazonas, Coroado I, Manaus

Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão e Orientação Educacional pela Universidade Federal do Amazonas (2001), Especialista em Educação Infantil pela Universidade Estadual do Amazonas (2007).  Mestrado (2017) em Educação, pela Universidade de Federal do Amazonas. É professora da Secretaria Municipal de Educação com atuação na  Educação de Jovens e Adultos.  Atualmente é Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos temas: Métodos e Técnicas de Estudo e Trabalho Científico, Didática Geral, Legislação do ensino e Educação  Indígena.  Desenvolve trabalhos no campo das Políticas Públicas e Educação no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação na UFAM, certificado pelo CNPq, O endereço para correspondência é Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE  , Rua Gal. Rodrigo Octávio Jordão Ramos, 3.000 – Coroado - CEP 69077-000 Manaus – AM. Email rudervania.aranha@gmail.com  e telefone para contato: 92 99414-9228 e fax: 92 3305-1181 ramal 1785.

Selma Baçal Oliveira, Universidade Federal do Amazonas, Coroado I, Manaus

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1991), Mestrado (1998) e Doutorado (2002) em Educação, ambos pela Universidade de São Paulo. É professora (Associado 3) da Universidade Federal do Amazonas com atuação no Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM, onde orienta discentes de Doutorado e Mestrado. Atualmente é Diretora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas - FACED-UFAM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho e Educação, atuando principalmente nos temas: Sociologia do Trabalho; Trabalho e Educação; Qualificação Profissional; Novas Tecnologias, Formação para o Trabalho e Qualificação dos Trabalhadores. Desenvolve trabalhos no campo das Políticas Públicas e Educação, sendo líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação na UFAM, certificado pelo CNPq, além de desenvolver sua cátedra no nível superior, há mais de 20 anos, nas disciplinas do Campo da Sociologia da Educação e Sociologia do Trabalho. O endereço para correspondência é Universidade Federal do Amazonas, Faculdade de Educação, Departamento de Teorias e Métodos, Rua Gal. Rodrigo Octávio Jordão Ramos, 3.000 – Coroado - CEP 69077-000 Manaus – AM. Email selmabacal@ufam.edu.br e telefone para contato: 92 99420-8030 e fax: 92 3638-9254.

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Published

2019-07-15

How to Cite

Aranha, R. da S. L., & Oliveira, S. B. (2019). The Educational Tutorial Program for the continuing education of teachers. Education, 44, e56/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644433097