Recognition and teachers: the social experience of private teaching teachers on Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644432842

Keywords:

Teaching Recognition, Private education, Teacher.

Abstract

This article aims to analyze the social recognition of teachers under the articulated vision of Axel Honneth's theory of recognition with the model developed by Nancy Fraser - integrating the spheres of recognition with the concepts of redistribution and status, analyzing how teachers see themselves as front subjects the absence of social recognition and the consequent lack of self-realization. In order to do so, a restricted cut was made, based on a more extensive corpus, produced in a research that analyzed the teaching discourses published in the column Word of Professor of the newspaper Extra Class, of SINPRO / RS, between 2006 and 2015, investigating as they suggest aspects of interpersonal relationships in the "Teacher's Word" column, and formulating considerations about the significance of recognition for teachers in private education in Rio Grande do Sul. The analyzes are limited to explore traits of presence or absence of recognition in sequences discursives extracted from the newspaper, exploring strategic indicators derived from a look aimed at the enunciative traits of the subjects.

Author Biographies

Jerusa Alves Cuty, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doutoranda em Teorias e Culturas em Educação da PUCRS. Bolsista CAPES. Mestra em Educação pela PUCRS. Especialista em Gramática e Ensino de Língua Portuguesa pela UFRGS. Licenciada em Letras pela UFRGS. Professora de Língua Portuguesa no Colégio Anchieta em Porto Alegre.

Marcos Villela Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Licenciado em Filosofia, Doutor em Educação, Pesquisador 1C/CNPq, Professor Titular no Programa de Pós-Graduação em Educação da PUCRS. e-mail: marcos.villela@pucrs.br

References

ADORNO, Theodor W. Consignas. Buenos Aires: Amorrortu, 1972.

CUTY, Jerusa Alves. A Presença e a Ausência do Reconhecimento Social: os discursos docentes na coluna “Palavra de Professor” (Jornal Extra Classe, SINPRO/RS, 2006 – 2015). 2017, 144f. Dissertação, Mestrado em Educação, PUCRS, Porto Alegre, 2017.

JORNAL EXTRA CLASSE. Palavra de Professor. SINPRO/RS. Porto Alegre. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/opiniao/ Acesso em 28 out. 2017.

FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça na era pós-socialista. In: Souza, Jessé. (org.). Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: UNB, 2001.

FRASER, Nancy. Mapeando a imaginação feminista: Da redistribuição ao reconhecimento e à representação. Estudos feministas, n. 15, 2007a.

FRASER, Nancy. Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova. São Paulo, n. 77, p. 11-39, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n77/a01n77.pdf. Acesso em 20 abr. 2018.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2009

HOUAISS, Antônio. Pequeno dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. São Paulo: Moderna, 2015.

HOUAISS, Antônio e VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

MENDONÇA. Ricardo Fabrino. Reconhecimento em debate: os modelos de Honneth e Fraser em sua relação com o legado habermasiano. Revista de Sociologia e Política. Curitiba, n. 29, p. 169-185, nov. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rscocp/n29/a12n29.pdf Acesso em 12 abr. 2018.

PINTO, Celi Regina Jardim. Nota sobre a controvérsia Fraser-Honneth informada pelo cenário brasileiro. Lua Nova. São Paulo, n.74, p. 35-58, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n74/03.pdf

Published

2019-12-17

How to Cite

Cuty, J. A., & Pereira, M. V. (2019). Recognition and teachers: the social experience of private teaching teachers on Rio Grande do Sul. Education, 44, e101/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644432842