Reflections on the national policy of distance teacher training and the weakening of the public EAD by the Open University of Brazil (OUB)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644432607

Keywords:

Teacher training, Open University system of Brazil, Distance education

Abstract

This article aims to problematize the development of public distance education (DE) through the Open University of Brazil system (OUB), to discuss how teacher training becomes the most offered option in the Brazilian DE, both private and public. It seeks to critically analyze the paths taken by the public DE, pointing out its challenges, limits and possibilities. It also indicates possible ways in which the public DE can no longer be recognized as part of government programs and can be constructed as a State policy, in a perspective of inseparability between teaching, research and extension, typical of a university education. We also sought to discuss the situation of the professional field of teaching, as well as discuss the lack of need to train more professionals through specific programs, without policies to strengthen the professional category. Finally, we discuss how the maintenance of the Open University of Brazil (OUB) is responsible for weakening and hindering the development and consolidation of DE as a regular modality from the academic and financial point of view in the federal public institutions of higher education.

Author Biography

Eucidio Pimenta Arruda, Programa de Pós Graduação em Educação UFMG

Professor do programa de Pós-Graduação em Educação - CAPES 6

Diretor de Inovação e Metodologia de Ensino

 

References

BRASIL Decreto nº 9057 de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da LDB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm. Consultado em 10 de fev. 2018

BRASIL. Censo da Educação Superior, 2016

BRASIL. Decreto 5800 de junho de 2006, Institui o sistema Universidade Aberta do Brasil. Disponivel em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm. Consultado em 10 de fevereiro de 2018.

BRASIL. Decreto nº 2494 de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da LDB. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/D2494.pdf. Consultado em 10 de fev. 2018

BRASIL. Decreto nº 5622 de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da LDB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm. Consultado em 10 de fev. 2018

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

OECD. Education at a Glance: OECD indicators. OECD Publications, 2017. Disponível em http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/eag/documentos/2017/relatorio_education_at_a_glance_2017.pdf Consultado em 09 de fevereiro de 2018.

Pinto, J. M. R. (2014). O que explica a falta de professores nas escolas brasileiras? Jornal de Políticas Educacionais, n. 15, jan-jun 2014, Disponível em http://www.jpe.ufpr.br/n15_1.pdf. Consultado em 10/02/2018.

ANPED – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Manifesto das entidades educacionais sobre a política de formação de professores anunciada pelo MEC. Outubro de 2017. Disponível em http://www.anped.org.br/news/manifestacao-das-entidades-educacionais-sobre-politica-de-formacao-de-professores-anunciada. Consultado em março de 2018.

Brasil. Decreto n. 9.057, de 26 de maio de 2017. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, 25 maio 2017.

Bielschowsky, C. E. & Masuda, M. O. (2017). Diplomação na Educação Superior a Distância. EmRede, Revista da Educação a Distância, v. 5, n. 1.

Published

2018-10-01

How to Cite

Arruda, E. P. (2018). Reflections on the national policy of distance teacher training and the weakening of the public EAD by the Open University of Brazil (OUB). Education, 43(4), 823–842. https://doi.org/10.5902/1984644432607

Issue

Section

Continuous Demand