Construction of Education Policies for Youths and Adults in Pernambuco: what is the rationality?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644431856Keywords:
Youth and adult education, Citizen participation, Managerial stateAbstract
This paper aims to analyze how citizen participation, in the field of dialogic rationality, permeated the collective construction of public policies for youths and adults education, in the period 2012-2015 in Pernambuco. It adopts a theoretical framework that considers the citizen in the field of dialogical rationality. This research uses the qualitative methodology and presentes, as source of data collection, semistructured interviews involving education professionals. The evaluation of the data is based on the content analysis of Bardin (1977). The results indicate that the public policies for youth and adult education are guided by a managerialist logic, which weakens the possibilities for dialogue and participation (Habermas, 2012). Despite the weakening of participation, subjects in this field, sometimes, use autonomy in an attempt to reverse the dominant logic.References
ALVES, Natália et al. Pensar a Educação. Aprender sempre. Educação da população adulta para a cidadania participativa e responsável. Lisboa, 2014. Disponível em: http://fundacao-betania.org/ges/Educacao2015/PENSAR_A_EDUCACAO_EDUCACAO_DE_%20ADULTOS.pdf. Acesso em: 01.08.2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Planejando a Próxima Década. Conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF, 2014. 62p.
BRASIL. Ministério da Educação. INEP. Censo Escolar de Educação Básica. Notas Estatísticas. Brasília, 2017. 20p.
BRASIL. Lei nº 13.632 de 06 de março de 2018. Altera a Lei 9.394/96 para dispor sobre educação e aprendizagem ao longo da vida. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13632-6-marco-2018-786231-publicacaooriginal-154957-pl.html Acesso em: 20.03.2018.
BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Censo 2010. Características da população e dos domicílios. Rio de Janeiro, RJ, 2011. 270p.
CAVACO, Cármen. Adultos Pouco Escolarizados. Diversidade e Interdependência de lógica na formação. 2008. 652f. Tese (Doutoramento em Ciências da Educação – Formação de Adultos). Universidade de Lisboa: Portugal, 2008.
CAVACO, Cármen. Adultos pouco escolarizados. Políticas e práticas de formação. Lisboa: EDUCA/UI&DCE, 2009.
AUTOR , 2015.
AUTOR, 2017.
DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação e Sociedade, Volume 25, 87, 423-460. 2004. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 08.10.2017.
ENCONTRO NACIONAL DE JOVENS E ADULTOS. ENEJA II, 2000. Disponível em:http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/doc_eneja_campina_grande_2000.pdf. Acesso em: 31.07.2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42.ª edição. São Paulo, Paz e Terra, 2005.
FREITAS, Luiz Carlos de. Políticas de responsabilização: entre a falta de evidência e a ética. Cadernos de Pesquisa. V. 43 n. 148, p 348 – 365 jan/abril, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v43n148/18.pdf. Acesso em: 01.08.2017.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os Reformadores Empresariais da Educação: da Desmoralização do Magistério à Destruição do Sistema Público de Educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012. Disponível em: http://www.cdn.ueg.br/arquivos/desenvolvimento_curricular_134/conteudoN/2673/Texto_-_REF0RMAD0RES_EMPRESARIAIS_E_EDUCACA0.pdf. Acesso em: 01.08.2017.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; DI PIERRO, Maria Clara. Preconceito Conta o Analfabeto. São Paulo: Cortez, 2007.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do Agir Comunicativo. Racionalidade da ação e racionalização social. Vol. 1. Traduzido por Paulo Astor Soethe. Sobre a crítica da razão funcionalista. Vol II. Traduzido por Flávio B. Siebeneichler. São Paulo: WMF Matins Fontes, 2012.
HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia: entre facticidade e validade. v. I. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2012a.
HABERMAS, Jürgen. A Ética da Discussão e a Questão da Verdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
NAZARIO, Maria Ana; SANTOS, Ana Lúcia Félix. Política para Educação de Jovens e Adultos: Municipalização e Regime de colaboração. In: XXVI SIMPOSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR, 2013, RECIFE-PE. Cadernos ANPAE, 2013. v. 17. p. 1-13.
NÓVOA, António. O Espaço Público da Educação: Imagens, Narrativas e Dilemas. IN: NÓVOA. A. et al. Espaços de Educação, tempos de formação (pp. 237-263). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.
NÓVOA, António e RODRIGUES, Cristina. “Prefácio”. In Canário, R. e Cabrito, B. (Orgs). Educação e Formação de Adultos. Mutações e convergências (pp.7-14). Lisboa: Educa, 2005.
OCDE - “Brazil”, In: Education at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD Publishing All rights reserved, 2015. Disponível em: https://www.oecd.org/brazil/Education-at-a-glance-2015-Brazil-in-Portuguese.pdf. Acesso em 30.07.2017.
OCDE. Brazil Policy Brief, 2015a. Disponível em: https://www.oecd.org/policy-briefs/brasil-capacitacao-e-educacao-para-o-crescimento.pdf. Acesso em: 30.07.2017.
OCDE. Relatórios Econômicos da OCDE Brasil, 2015b. Disponível em: http://www.oecd.org/eco/surveys/Brasil-2015-resumo.pdf. Acesso em: 30.07.2017.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE), Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 197-209, mai./ago. 2009.
OLIVEIRA, Maria Ângela Alves. A materialização da integração entre a qualificação profissional e a formação geral no âmbito do ProJovem em Recife-PE. 2009. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
PERNAMBUCO. Secretaria Executiva de Desenvolvimento da Educação. Diretrizes Operacionais para a oferta de Educação de Jovens e Adultos. 2016. Recife, PE, 2016. 91p.
SANTOS, Boaventura Sousa. Renovar a Teoria Crítica e Reinventar a Emancipação Social. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.
SOUZA, Donaldo Bello de; FARIA, Lia Ciomar Macedo de. Políticas de financiamento da educação municipal no Brasil (1996-2002): das disposições legais equalizadoras às práticas político-institucionais excludentes. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 42, p. 564-582, jan./mar. 2004.
SOUZA, João Francisco de. Educação Popular e Movimentos Sociais no Brasil. In: CANÁRIO, Rui et al (org). Educação Popular e Movimentos Sociais. Lisboa, Educa, 2007.
UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. Conferência Mundial da Educação para Todos. Declaração mundial sobre educação para todos. Satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf > Acesso em: 30/07/2017.
UNESCO. Declaração de Nova Delhi sobre Educação para Todos, 1993. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139393por.pdf. Acesso em: 30.07.2017.
UNESCO. Educação Para Todos. Declaração de Cochabamba, 2001. Disponível em:
http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127510por.pdf. Acesso em: 30.07.2017.
UNESCO. O que é? O que faz? 2007. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001473/147330por.pdf. Acesso em 30.07.2017.
UNESCO. Recomendações Sobre Aprendizagem e Educação de Adultos, 2015. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/recommendation_on_adult_learning_and_education_2015_in_port/. Acesso: 01.08.2017.
UNESCO. Marco de Ação de Belém. Aproveitando o poder e o potencial da aprendizagem e educação de adultos para um futuro viável. Resumo Executivo. Brasília, agosto, 2010. Disponível em: http://www.ceeja.ufscar.br/resumo-executivo. Acesso em: 10.03.2018.
UNESCO. 3º Relatório Geral sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília, UNESCO, 2016. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247056por.pdf. Acesso em: 10.03.2018.
UNIÃO EUROPEIA. A Educação para a Cidadania na Europa, 2012. Disponível em: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139PT.pdf. Acesso em: 30.07.2017.
UNIÃO EUROPEIA. Educação e Formação na Europa: Sistemas diferentes: objectivos comuns para 2010. Comissão Europeia. Direcção-Geral da Educação e da Cultura. Luxemburgo: Serviço das Publicações Oficiais das Comunidades Europeias, 2002.
WOOD, Ellen Meiksins. O império do capital. São Paulo: Boitempo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)