Audiovisual production on elementary school: a wager in students’ authorship and co-authoring
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644431621Keywords:
Audiovisual production, Authorship and co-authoring, Educational technologies in network.Abstract
This article wishes to understand the way that audiovisual productions through educational technologies in network can promote authorship and co-authoring processes of elementary school’s first year students. For that, a exploratory and a qualitative study was made, following the action research delineation. The participant observation and the self-evaluation questionnaire were adopted as the data production instrument in this study which had as the target audience students from the fifth year of elementary school in a public school of Rio Grande do Sul. The research was developed through pedagogical proposals interlaced with educational technologies in network specially audiovisual production. The content analysis was chosen for the data interpretation, pointing the existence of four main categories of analysis which are educational technologies in network; authorship and co-authoring; audiovisual production in school; and learning/unlearning processes. As a result, the students showed themselves as authors and co-authors of their learning processes through the audiovisual production creation process.References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Tradução Mônica Costa Neto; Sílvia Pimenta. Rio de Janeiro: Brooklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ: 2008.
BRANCHER, Vantoir Roberto. Helena Ferrari Teixeira: entre saberes e representações. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, RS, 2006.
CUNHA, Eliana. Cinema e escola: uma didática da invenção. In: FRESQUET, Adriana (org.). Aprender com experiências do cinema. Rio de Janeiro: Booklink, CINEAD- LISE- FE/UFRJ: 2009.
DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.
FANTIN, Mônica. Mídia-Educação e Cinema na Escola. Teias: Rio de Janeiro, ano 8, nº 15-16, jan/dez, 2007.
FRESQUET. Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GASPAR DA SILVA, Vera Lucia; AMANTE, Lúcia. Objetos da escola: Quando novos personagens entram em cena. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 23(52), 2015. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/1904/1618
HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
KEMMIS, Stephen; MCTAGGART, Robin. Cómo planificar la investigación-acción. 3ª ed. Barcelona: Laertes, 1988.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ªed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus, 2013.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2007.
MEDEIROS, Leila Lopes de. Mídias na educação e coautoria como estratégia pedagógica. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 139-150, jan. 2009.
MIGLIORIN, Cezar. Cinema e escola, sob o risco da democracia. In: FRESQUET, Adriana (Org.). Cinema para aprender e desaprender – Currículo de cinema para escolas de Educação Básica. Laboratório de Educação, Cinema e Audiovisual – UFRJ – Disponível em http://www.educacao.ufrj.br/portal/livros/curriculo_cinema.pdf
MOLLETA, Alex. Fazendo cinema na escola: arte audiovisual dentro e fora da sala de aula. São Paulo: Summus, 2014.
NEVES, Carmem Moreira de Castro. A pedagogia da autoria. Boletim Técnico do Senac, v. 31, n. 3, set./dez. 2005. Disponível em file:///C:/Users/Usuario/Downloads/328-655-1-SM.pdf
NEVES, Carmem Moreira de Castro; MEDEIROS, Leila Lopes de. Mídias na educação. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Desafios da educação a distância na formação de professores. Brasília: Seed, 2006.
NUNES, Claudia Eliza de Campos. A experiência do cinema para os estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental e a constituição do imaginário em projetos de cinema nas escolas públicas do Brasil. In: Interfaces: Educação e Sociedade/ Instituto Cenecista de Santo Ângelo. Vol.1, n.1 (jan/jul. 2014). Uberaba: CNEC Edigraf, 2014.
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Ruídos na tela... O cinema e a obrigatoriedade nas escolas. In: FRESQUET, Adriana (org). Cinema e Educação: A Lei 13.006 – Reflexões, perspectivas e propostas. Universo produções, 2015. Disponível em: http://www.educacao.ufrj.br/portal/livros/Cinema%20e%20eduCa%C3%A7%C3%A3o%20a%20lei%2013.006.pdf
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Isso aqui está virando Brasil... Cinema e produções audiovisuais no espaço da formação de professores. Revista Digital do LAV – Santa Maria – vol. 10, n. 2, p. 92 – 106 – mai./ago. 2017 ISSN 1983 – 7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734828789
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. O sentido da arte do cinema: a formação do/a professor/a e o imaginário como projeto além-fronteiras na educação. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro (Org.) [et al]. Telas da docência: professores, professoras e cinema. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017a.
PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. O aluno virtual. Porto Alegre, Artmed, 2004.
PENTEADO, Heloísa Dupas. Televisão e escola: conflito ou cooperação? 3 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
SILVA, Marco. Os professores e o desafio comunicacional da cibercultura. In: FREIRE, Wendel (org). Tecnologia e Educação: as mídias na prática docente. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2011.
SILVA, Salete Therezinha de Almeida. Desenho animado e educação. In: CITELLI, Adilson (org.). Outras linguagens na escola: publicidade, cinema e TV, Rádio, jogos, informática. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro (Org.) [et al]. Telas da docência: professores,
professoras e cinema. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
VALENTE, José Armando. Integração, currículo e tecnologias digitais de informação e comunicação: a passagem do currículo da era do lápis e papel para o currículo da era digital. In: CAVALHEIRI, Alceu; ENGERROFF, Sérgio Nicolau; SILVA, Jolair da Costa (orgs). As novas tecnologias e os desafios para uma educação humanizadora. Santa Maria: Biblos, 2013.
VILLAÇA, Luiz. O contador de histórias. Direção: Francisco Ramalho Jr.; Marcelo Torres; Denise Fraga, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)