Learning difficulties in General Didactics test items of future primary school teachers

Authors

  • Isauro Beltran Núñes Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte
  • Betania Leite Ramalho Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644431391

Keywords:

General Didactics, Evaluation, Learning difficulties

Abstract

This study aims to present the errors and associated learning difficulties, detected in the answers of future primary teachers in items in  General Didactics knowledge in  a public  test. Methodology used was the performance and error analysis (NÚÑEZ & RAMALHO, 2012), associating possible learning difficulties that may explain the occurrence of these errors. Empirical data were provided by the UFRN Comissão Permanente de Concursos da UFRN (Comperve/UFRN). Results have shown a poor performance in the test questions and revealed errors and difficulties related to the object of Critical Didactics and  fundamentals of teaching based on the ideas of the Cultural Historical School of L.S. Vigotsky, to the organization of contents and the formation of attitudes, among others. These results can be a reference for thinking about the initial formation of teachers in relation to the professional knowledge of General Didactics as an essential dimension of future teaching activity in schools.

Author Biographies

Isauro Beltran Núñes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte

Possui Licenciatura em Química pelo Instituto Superior Pedagógico E. J. Varora Havana (1978), Graduação em Química pela Universidade de Havana (1980), Mestrado em Química pelo Instituto Superior Politécnico J. A. Echeverría Havana (1985) e Doutorado em Ciências Pedagógicas pela Universidade de Havana (1992). Realizou estudos na Cátedra de Psicologia Pedagógica da Universidade Estadual de Moscou com N. F. Talízina. Atualmente é Professor Titular do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tem experiência na área de Ensino de Ciências Naturais, na Formação do Professores de Ciências Naturais e na Formação de Conceitos Científicos nas perspectivas teóricas de A. N. Leontiev e P. Ya. Galperin. Coordena a o Grupo de Estudos sobre a Teoria da Formação das Ações Mentais e dos Conceitos do Programa de PosGraduação em Educação da UFRN. Membro da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPED) e da Associação Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ABRAPEC). Pesquisador em Produtividade Pesquisa CNPq Nivel 1A.

Betania Leite Ramalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN

Graduada em Pedagogia e Tecnóloga em Estatística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Estatística Educacional pelo CIENES / CHILE; Mestre em Educação pela UFPB (1985) e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Autonoma de Barcelona (1993). Professora da UFPB entre 1981 e 1994; professora da UFRN desde 1995 e Profª Titular dessa Universidade desde

2010. Foi vice-presidente da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação -ANPEd, na gestão 2000-2002 e Presidente dessa Associação no períopo 2003 -2005. Foi vice coodenadora do PPGEd da UFRN (1996-1997) e coordenadora no período 1998-2002. Coordenou o Fórum dos Programas de Pós-graduação em Educação das Regiões Norte e Nordeste (FORPRED). Atuou como membro da Comissão de Especialistas do curso de Pedagogia e Normal Superior (SESU/MEC). Desde janeiro de 2011 foi cedida pelo MEC para exercer o cargo de Secretária de Educação do Estado do Rio Grande do Norte. Atua nas seguintes áreas: Processos de Ensino-Aprendizagem, Formação e Profissionalização Docente, Educação Básica e Ensino Superior, Avaliação de Processos Formativos, Vestibulares, Docência Universitária, Políticas de Acesso e Inclusão Universitária.

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Published

2018-07-09

How to Cite

Núñes, I. B., & Ramalho, B. L. (2018). Learning difficulties in General Didactics test items of future primary school teachers. Education, 43(3), 483–498. https://doi.org/10.5902/1984644431391

Issue

Section

Continuous Demand