Teaching work in multi-grade classes: different ways of understanding difference in school

Authors

  • Fabrício Oliveira da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB http://orcid.org/0000-0002-7962-7222
  • Charles Maycon de Almeida Mota Universidade do Estado da Bahia -UNEB
  • Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644431374

Keywords:

Differences, Teaching profession, Teaching in multigrade classes.

Abstract

This article presents discussions and results of a research that aimed to understand how the teachers of the multi-series schools conceive the differences and how they deal with them in the classroom. In the course of the study, we used qualitative research based on the (auto) biographical approach. In this way, I take the narratives as a device of investigation, because I understand that the narratives of formationprofession bring with them elements overloaded with subjectivities and, therefore, favor productions of meanings about the formation. To this end, we have used the formative workshops, inspired by the biographical workshops, with seven teachers who work in multigrade classes of rural schools, in the county of Várzea do Poço, in the interior of Bahia-Brazil. We can perceive with this research that the differences are being demarcated specifically by the social factor in which their students are and by the learning difficulties that some of them present, triggering the perception that the difference is still associated with the absence of normalizing elements of the subjects. Thus, the study evidenced that the differences are taken as something segregating the subjects, in which the solution is to homogenize the subjects, in a perspective of not recognizing the differences in the cultural and social dimensions.

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cpntemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo - USP. Professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, loptado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI.

Charles Maycon de Almeida Mota, Universidade do Estado da Bahia -UNEB

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA, pesquisador no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. Doutorando em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. 

Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios, Universidade do Estado da Bahia

Possui Graduação em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (1997), Especialista em Linguística aplicada ao ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1999), Mestrado em Educação pela Universidade do Quebec (2002),Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2008) e Pós- Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo(2013). É Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia, no Departamento de Educação - Campus I. Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade. Líder do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO e pesquisadora do Grupo de Pesquisa em (Auto)biografia, Formação e História Oral - GRAFHO. Coordenadora de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID. 

References

Referências

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchin. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

BRASIL. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Resolução nº 217 A (III) da Assembleia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. Assinada pelo Brasil na mesma data. Disponível em:<http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Declara%C3%A7%C3%A3o-Universal-dos-Direitos-Humanos/declaracao-universal-dos-direitos-humanos.html>. Acesso em: 05 mai. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 26 jan. 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 8. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand, 2004.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

READY, Carolina Hirmas. Educar em la diversidade cultural: aprendizajes desde la experiencia inovadora em América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. V.2. UNESCO/OREALC. Santiago de Chile, 2008.

RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Ser ou não ser da roça, eis a questão! Identidades e discursos na escola. Salvador: EDUFBA, 2011.

RODRIGUES, Tatiane Cosentino; ABRAMOWICZ, Anete. O debate contemporâneo sobre a diversidade e a diferença nas políticas e pesquisas em educação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

Published

2019-02-07

How to Cite

Silva, F. O. da, Mota, C. M. de A., & Rios, J. A. V. P. (2019). Teaching work in multi-grade classes: different ways of understanding difference in school. Education, 44, e13/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644431374