Students teach teachers in school that is no longer school

Authors

  • Aldo Victorio Filho UERJ
  • Pâmela Souza da Silva UERJ
  • Rodrigo Torres do Nascimento UERJ
  • Victor Junger Silveira UERJ

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644429956

Keywords:

School everyday life, Post-qualitative research, Cartographic method

Abstract

The present article tries to present some of the current confrontations of the education from the territory of three researches committed with the extension of the problematic that involves the relation of teaching and learning, guarded in its complex peculiarities, visceral similarities and immeasurable distances. For this, we start from the cartographic proposal in the research on education as the resource of the post-qualitative proposals, beyond the conventional application of the interview, individual or collective. Using the method of cartography as a methodological modality that calls into question the conventional investigative resources, as well as fine tune the cartographic actions themselves, as we deepen our involvement with the field. We take as a field of research some schools of basic education that constitute a sample of the diversity of these spaces and their subjects. We believe that such procedures and perspectives reach some of the unequivocal images of the challenges arising from the conditions and constraints of basic education in the face of the contrasts between what it preserves as tradition and what goes through it as the unprecedented current result

Author Biographies

Aldo Victorio Filho, UERJ

Graduado em Gravura pela Escola de Belas Artes UFRJ e Licenciado em Educação Artística. Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor visitante da Facultad de Belles Arts da Universitat de Barcelona Professor associado, Coordenador do curso de Licenciatura em Artes Visuais Docente do Programa de pós-graduação em Artes - PPGARTES e do Programa de pós-graduação em Educação - PROPED ambos da UERJ Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais em Educação e Arte: Linha de Pesquisa Juventude Líquida: estética/educação/acontecimento - UERJ/UFRRJ; Coordenador da Unidade de Desenvolvimento Tecnológico : Laboratório de Ensino da Arte (Instituto de Artes da UERJ) e Projeto Saúde e Arte (Unidade de Psiquiatria do Hospital Universitário Pedro Ernesto- UERJ) Pesquisador do Grupo de Pesquisa Cotidiano Escolar e Currículo - UERJ, Linha de Pesquisa Práticas curriculares cotidianas e emancipação social e do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação - UFG. Bolsista "Jovem cientista do nosso estado" FAPERJ e Procientista UERJ.

Pâmela Souza da Silva, UERJ

Graduada e licenciada em História da Arte pelo Instituto de Artes da UERJ. Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professora de Artes Visuais na SMERJ.

Rodrigo Torres do Nascimento, UERJ

Bacharel e licenciado em Artes Visuais pelo Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj), especialista em Gênero e Sexualidade pelo Instituto de Medicina Social da Uerj em parceria com o Centro Latino-Americano em Sexualidade e Direitos Humanos e Mestre em Arte e Cultura Contemporânea pelo Programa de Pós-graduação em Artes da Uerj. Atua no Grupo de Pesquisa Estudos Culturais em Educação e Arte - Linha de Pesquisa Juventude Líquida: estética/educação/acontecimento - (Uerj/Ufrrj), no GENI - Grupo de Estudos em Gênero, Sexualidade e(m) Interseccionalidades na Educação e(m) Saúde (Uerj) e na Unidade de Desenvolvimento Tecnológico: Laboratório de Ensino da Arte (Uerj). Professor de Artes Visuais da Educação Fundamental ao Ensino Médio no Instituto Marcos Richardson (IMR) e oferece oficinas pedagógicas pelo Programa de Iniciação Acadêmica (PROINICIAR) da Uerj.

Victor Junger Silveira, UERJ

Possui graduação em Pedagogia (UNIRIO). Completou o mestrado no Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGARTES/UERJ), onde foi bolsista CAPES.

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Published

2017-12-28

How to Cite

Victorio Filho, A., da Silva, P. S., do Nascimento, R. T., & Silveira, V. J. (2017). Students teach teachers in school that is no longer school. Education, 42(3), 597–614. https://doi.org/10.5902/1984644429956

Issue

Section

Continuous Demand