The biographematic method: new scripture in education

Authors

  • Gabriel Sausen Feil Universidade Federal do Pampa, São Borja, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644429466

Keywords:

Method, Biographeme, Scripture.

Abstract

This article proposes a method that deals with the way we write about the authors of the educational area. This method is entitled “Biographematic Method” to be constituted from the notion of biographeme, presented by Roland Barthes in Sade, Fourier, Loyola (2005a), Camera Lucida (1984) and The Preparation of the Novel (2005c). The article is justified by thinking of new ways of expressing writing in Education. Its conclusion is expressed in the articulation, on the theoretical plane, between the notion of biographeme and what Gilles Deleuze and Félix Guattari (1992) call conceptual personae, aesthetic figure and psychosocial type. As the article argues, when a writting appropriates an aesthetic figure or a conceptual personae or a psychosocial type, it necessarily doesn't appropriate the author as a Subject, which is a condition for the task of finding (inventing) biographematical traits.

Author Biography

Gabriel Sausen Feil, Universidade Federal do Pampa, São Borja, Rio Grande do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ); graduado em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela mesma universidade. Professor no Curso de Comunicação Social – Publicidade e Propaganda e no Mestrado em Comunicação e Indústria Criativa da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA); líder do Grupo de Pesquisa t3xto.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. O grão da voz. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.

BARTHES, Roland. Escritores, Intelectuais, Professores. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004b, p. 385-411.

BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.

BARTHES, Roland. Preparação do Romance vol I. São Paulo: Martins Fontes, 2005b.

BARTHES, Roland. Preparação do Romance vol II. São Paulo: Martins Fontes, 2005c.

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem & Outras Metas. São Paulo: Perspectiva, 2006.

CORAZZA, Sandra Mara. Fantasias de escrileitura: devir-infantil de currículos nômades (Projeto de pesquisa apoiado pelo Conselho Nacional de Pesquisa (CNPq), na modalidade de Produtividade em Pesquisa – PQ). Porto Alegre: UFRGS, 2007.

CORAZZA, Sandra Mara. Introdução ao Método Biografemático. In: COSTA, L. B.; FONSECA, T. M. G. (Org.). Vidas do Fora: habitantes do silêncio. Porto Alegre: [S.n.], 2010, p. 85-107.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: 34, 1992.

FEIL, Gabriel Sausen. Procedimento Erótico, na Formação, Ensino, Currículo. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Barthes. São Paulo: Cultrix, 2007.

PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido vol I. No caminho de Swann. Rio de Janeiro: Globo, 1967

Published

2019-08-07

How to Cite

Feil, G. S. (2019). The biographematic method: new scripture in education. Education, 44, e63/ 1–15. https://doi.org/10.5902/1984644429466