Theory and practice: combination in the formation journey of a German language degree course
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644427442Keywords:
Theory and practice combination, Formation journey., German language degree courseAbstract
This article presents results of a research on the relation between theory and practice in a German Language degree course, with the objective of analysing this relation in the formation journey, based on the understandings of the academic students. Considering the Policy Cycle (BALL, 1994) and focusing on the context of practice, the text brings the emerging understandings of the discursive textual analysis (MORAES, 2003; MORAES; GALIAZZI, 2006) from a questionnaire applied to course students. From the analysis of the corpus emerge advances in the relation between theory and practice, indicating their combination in the course, as well as evidences of a dichotomous relation that persists. The understandings of the academic students prove the importance of combining theory and practice in the professional formation of teachers, which has long been defended in theoretical discourses already incorporated by the official guidelines.References
BALL, S. J. Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: Políticas educacionais: questões e dilemas. BALL, S.; MAINARDES, J. (org.). São Paulo: Cortez, 2011, p. 78-99.
BALL, S. J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 2, 1 jul.2015: Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação: Resolução CNE/CP 01, de 18 de fevereiro de 2002 – Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2002.
DOURADO, L. F. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, v. 36, n. 131, p. 299-324, 2015.
DUTRA, E. F. Possibilidades para a articulação entre teoria e prática em cursos de licenciatura. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Santa Maria, Santa Maria, 2010.
FURB. Centro de Ciências da Educação. Projeto Pedagógico do Curso de Letras – Língua Alemã (PCC). Blumenau: FURB, 2013.
GATTI, B. A. G. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, n. 50, p. 51-67, 2013.
GATTI, B. A. G.; NUNES, Marina Muniz R. (orgs.). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
LOPES, A. C. Recontextualização e Hibridismo1. Currículo sem fronteiras, v. 5, n. 2, p. 50-64, 2005.
MAINARDES, J.; FERREIRA, M. S.; TELLO, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINARDES, J. A abordagem do Ciclo de Políticas e suas contribuições para a análise da trajetória de polítcas educacionais. Atos de Pesquisa em Educação, v. 1, n. 2, p. 94-105, 2006.
MORAES, R.. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva A storm of light: comprehension made possible by discursive textual analysis. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: Processo reconstrutivo de múltiplas faces.Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática? Cadernos de Pesquisa, n. 94, p. 58 – 73, 1995.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11. Ed. São Paulo: Cortez, 2012.
REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED – SUL, XI, 2016, Curitiba. Anais da XI Anped Sul. Curitiba: Setor de Educação da UFPR, 2016. Disponível em: < http://www.anpedsul2016.ufpr.br/
trabalhos/> Acesso em: 13 de fevereiro de 2016.
SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 99-134, jan./abr. 2007.
SCHEIBE, L.; BAZZO, V. L. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Licenciatura no Brasil: da regulamentação aos projetos institucionais. Revista Educação em Perspectiva, v. 4, n. 1, 2013.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista brasileira de Educação, v. 13, n. 5, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)