ABC Tests in the context of the School Ipiranga/RS: theoretical and daily assumptions of school practice

Authors

  • Renata dos Santos Alves Universidade Federal de Pelotas - UFPel
  • Carmo Thum Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644425104

Keywords:

School historiography, ABC tests, Local culture

Abstract

The aim of this study is to understand the purpose and meaning that the institution’s teacher attaches to the existence of ABC Tests at Ipiranga School and, based on it, to speculate on the theoretical assumptions of the New School Movement, the ABC Tests and the applicability of such methodology in the context of the Ipiranga School, Rio Grande do Sul. For that purpose, the book "The ABC Test, a method of verifying the maturity necessary for the learning of reading and writing", school bookkeeping documents and data on the narratives of the teacher who worked at the institution during the period were used as sources of analysis. The tests show a concept of education as a set of techniques required to adapt to the nation's requirements. The inconsistency of the ABC tests presence at the school under study indicates resistance from resignified practices and highlights the absence of relation between theoretical and daily assumptions of school practice, which led to the postponement of all tests.

Author Biographies

Renata dos Santos Alves, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/FaE/UFPel). Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Membro do Núcleo de Formação-Pesquisa-Extensão Educamemória (IE/FURG) e do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE/FaE/UFPel).

Carmo Thum, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Educação (UNISINOS/2009). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/2000). Graduado em Pedagogia Séries Iniciais e Disciplinas Pedagógicas pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL/1997). Professor Adjunto IV na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Coordenador do Núcleo de Formação-Pesquisa-Extensão Educamemória (IE/FURG).

References

BAHIA, Joana. O Tiro da Bruxa. Identidade, magia e religião na imigração alemã. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, 42.ª edição.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström. Testes ABC – para a verificação da maturidade necessária à aprendizagem da leitura e da escrita. São Paulo: Melhoramentos, 1969.

_______’. O problema da Maturidade para a Leitura e a Escrita. Revista de Educação, 3, 91-100. 1933.

MACHADO, Maria Cristina Gomes. Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932) e a construção do sistema nacional de ensino no Brasil. In: Fundamentos históricos da educação no Brasil. Maringá. EDUEM 2. Ed. 2009.

MAGNANI, Maria do Rosário Mortatti. Testes ABC e a Fundação de uma Tradição: Alfabetização sob medida. P. 59-90. In MONARCHA, Carlos (org). Lourenço Filho: outros aspectos, mesma obra. Campinas: Mercado das Letras, 1997.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo.Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora UNESP: CONPED, 2000.

NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na primeira república. São Paulo: EPU/Editora da USP, 1978.

OLIVEIRA, Leticia Borges de. Educação no campo e itinerância: uma realidade em Uberlândia/MG. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 439-451, jul./dez. 2013. Disponível em: .

TEIXEIRA, Anísio. Pequena introdução à filosofia da educação – a escola Progressiva, ou, a Transformação da escola.6. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

Published

2019-02-07

How to Cite

Alves, R. dos S., & Thum, C. (2019). ABC Tests in the context of the School Ipiranga/RS: theoretical and daily assumptions of school practice. Education, 44, e18/ 1–12. https://doi.org/10.5902/1984644425104