Narratives of life and training of teachers gays: (auto)biographical about the weird that lives in me

Authors

  • Pedro Paulo Souza Rios Universidade do Estado da Bahia
  • Edonilce Rocha Barros Programa de Pós-graduação em Educação Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA
  • Andre Ricardo Lucas Vieira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644424915

Keywords:

Homosexuality, Teacher training, Narratives.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the life histories of homosexual teachers through (auto)biographical narratives in an attempt to understand the nuances of the formative processes involved in the life history and formation of the same. Thus, we understand that (auto)biographical narratives, as an epistemological perspective, are presented in a rich instrument of self-formation, since the school environment must constitute a less unequal space, a more humanizing education, Human beings. Knowing aspects of the course of personal and professional life built by teachers was a unique experience. The narrative was presented in another experience and this contributed significantly to the realization of rich and productive reflections about the formation and its life trajectories. Thus, we understand that (auto) biographical narratives, as an epistemological perspective, present themselves in a rich instrument of self-formation, since the school environment must constitute a formative space of respect for differences.

Author Biographies

Pedro Paulo Souza Rios, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos, Especialista em Filosofia Contemporânea, Licenciado em Filosofia e Pedagogia.

Professor da Universidade do Estado da Bahia - Campus VII

Edonilce Rocha Barros, Programa de Pós-graduação em Educação Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA

Graduação em Serviço Social pela Universidade Católica do Salvador; Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; e doutorado em Ciências Humanas, área de concentração Sociedade e Meio Ambiente, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia, atuando na graduação e pós-graduação. Atua na área de Ciências Humanas, com ênfase em educação para o desenvolvimento dos territórios rurais, planejamento e gestão dos recursos naturais. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: agricultura familiar, desenvolvimento territoriall sustentável, agrobiodiversidade; história oral; memória, mulheres, organizações rurais e ação coletiva.

Andre Ricardo Lucas Vieira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

estrando em Educação de Jovens e Adultos pelo MPEJA - UNEB/BA, com especialização em Educação de Jovens e Adultos (2016), Matemática Financeira e Estatística (2015), ambas pela Universidade Candido Mendes, Gestão Escolar (2008) pela Faculdade de Ciências e Tecnologia e licenciatura em Matemática pela Universidade Nove de Julho (2000). Atualmente é professor substituto da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, lotado no campus XXIV em Xique-Xique. Atua como coordenador na PARFOR/UNEB no curso de Matemática do campus XVI - Irecê. Leciona ainda na Faculdade Nobre de Feira de Santana - FAN e na Unidade de Ensino Superior de Feira de Santana - UNEF, nos cursos de Engenharia Elétrica, Engenharia Mecânica, Engenharia Civil, Engenharia Química, Arquitetura e Urbanismo e Farmácia nas disciplinas de Cálculo Diferencial e Integral, Estatística, Geometria Analítica e Matemática Aplicada. Tem experiência na área de Educação, atuando como professor nos seguintes temas: Formação do Educador, Identidade Docente, Educação Matemática, Teorias Psicológicas da Aprendizagem, Metodologia do Ensino de Matemática e Estágio Curricular

Published

2017-04-28

How to Cite

Rios, P. P. S., Barros, E. R., & Vieira, A. R. L. (2017). Narratives of life and training of teachers gays: (auto)biographical about the weird that lives in me. Education, 42(1), 227–240. https://doi.org/10.5902/1984644424915

Issue

Section

Continuous Demand