Pedagogical practices in the border region: A look from Ponta Porã schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644423299Keywords:
Students brasiguaios, Teaching practice, PreconceptionAbstract
This article aims to describe the pedagogical integration of brasiguaios students, coming from Pedro Juan Caballero-PY in schools in Ponta Pora-BR. To meet this, we performed a literature on the Bilingual Schools Program Frontier - PEBF and pedagogical prac-cas held in Pora-BR Tip with brasiguaios stu-dents, coming from Pedro Juan Caballero-PY. The exclusion and violence pervade education in the border region, including Ponta Pora schools who need a sensitive look seen in inclusive classroom. Obser-va is prejudice in the school context, both by professionals as of brasi-shipyards students di-rected to brasiguaios, so schools are challenged to include it, for it is necessary to reframe the rela-tionship between student and teacher and student and student.References
ASSIS, Jacira Helena do Valle Pereira. Veias abertas nas fronteiras internacionais do Brasil: percalços na efetivação da educação como um direito universal. International Studies on Law and Education 22 jan-abr 2016, CEMOrOc-Feusp / IJI-Univ. do Porto. Disponível em: <http://hottopos.com/isle22/83-94Jacira.pdf>. Acesso em: 25 de julho de 2016.
BIANCHEZZI, Clarice; MACHIAVELLI, Dayani Machado; BERTUZZI, Leandra Luisa; KOPHAL, Maria Seloir Ceolin. A construção e a prática do programa bilíngue em região de fronteira internacional Brasil-Argentina. Cadernos do CEOM - Ano 25, n. 37, 2012. Disponível em: <http://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rcc/article/view/1428> Acesso em: 05 de maio de 2016.
BRASIL. Estabelece o conceito de cidades-gêmeas nacionais, os critérios adotados para essa definição e lista todas as cidades brasileiras por estado que se enquadram nesta condição. Portaria No- 125, de 21 de março de 2014. Disponível em: <http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=45&data=24/03/2014>. Acesso em: 15 de março de 2016.
______. Institui o Programa Escolas Interculturais de Fronteira, que visa a promover a integração regional por meio da educação intercultural e bilíngue. Portaria No- 798, de 19 de junho de 2012. Disponível em: <http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/port_798_19062012.pdf>. Acesso em: 15 de março de 2016.
______. Resultados Finais do Censo Escolar 2014. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-matricula>. Acesso em: 1 de abril de 2016.
_____. Plano de Desenvolvimento Regional PDR-MS 2030 (Documento Síntese) MS, 2009. Disponível em: < http://www.sejusp.ms.gov.br/wp-content/uploads/sites/20/2015/03/plano_de_desenvolvimento_regional_de_ms_2030.pdf>. Acesso em: 20 de março de 2016.
BRASIL; ARGENTINA. Escolas de Fronteira. Programa Escolas Bilíngues de Fronteira (PEBF). Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Ministério da Educação, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Escolafronteiras/doc_final.pdf> Acesso em: 03 de março de 2016.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011. Disponível em: < http://www.gecec.pro.br/downloads/01_Diferencas_Corisiano_Praticas_pedag.pdf> Acesso em: 03 de março de 2016.
______. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria Ferrão (Orgs.). Multiculturalismo Diferenças Culturais e Práticas Pedagógicas. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CAÑETE, Greici Lenir Reginatto; KERSCH, Dorotea Frank. Representações Sociais de Envolvidos na Implementação do PEIBF – Um Exemplo do Rio Grande do Sul. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 13 (1), 2012. Disponível em: < http://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7140>. Acesso em: 2 de março de 2016.
DALINGHAUS, Ione Vier. Alunos brasiguaios em escola de fronteira Brasil/Paraguai: um estudo linguístico sobre aprendizagem do português em Ponta Porã, MS. 164 p. Dissertação (Mestrado em Letras, Linguagem e Sociedade) – Unioeste, Cascavel, 2009. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=140320> Acesso em: 1 de abril de 2016.
______. Cultura, hibridismo e ensino-aprendizagem em contexto fronteiriço. Cadernos de Pós Graduação em Letras (Online), v. 13, p. 01-14, 2013. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/26891.html> Acesso em: 10 de abril de 2016.
ESCOLA MUNICIPAL RAMIRO NORONHA. Projeto “Dois Países, Uma Só Cultura”. Ponta Porã, MS, 2008. Disponível em: <http://docslide.com.br/documents/projeto-dois-paises-uma-so-cultura.html> Acesso em: 1 de junho de 2016.
IBGE. Informações sobre os municípios brasileiros. 2010. Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=500660&search=mato-grosso-do-sul|ponta-pora> Acesso em 09 de julho de 2016.
JOSGRILBERT, Maria de Fátima Viegas; BOUFLEUR, Emne Mourad. A ação docente na fronteira entre dois países frente a multiculturalidade: diversidade e diferença culturais na perspectiva do processo civilizatório. In: XIV Simpósio Internacional Processos Civilizadores: 'Civilização, fronteiras e diversidade' e IV Seminário do Grupo de pesquisa 'Educação e Processo Civilizados', 2012, Dourados - MS. Disponível em: < http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais14/arquivos/textos/Comunicacao_Oral/Trabalhos_Completos/Emne_e_Maria_de_Fatima.pdf > Acesso em: 1 de abril de 2016.
LINHARES, Miguel Afonso; ALENCAR, Claudiana Nogueira de. Repensando o conceito de diglossia à luz de Michel de Certeau. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 492-518, 2016. Disponível em: <http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/7811/9135> Acesso em: 1 de julho de 2016.
MAGSUL. Curso de Pedagogia. Associação de Ensino Superior Pontaporanense, 2016. Disponível em: <http://magsul-ms.com.br/faculdade/?page_id=180>. Acesso em: 1 de julho de 2016.
MATO GROSSO DO SUL. Plano de Desenvolvimento e Integração da Faixa de Fronteira/MS, 2012. Disponível em: <http://www.semade.ms.gov.br/wp-content/uploads/sites/20/2015/03/plano_desenvolvimento_e_integra%C3%A7%C3%A3o_de_fronteira.pdf>. Acesso em: 20 de março de 2016.
MELO, Sílvia Mara de; STIVANELLO, Adriana; SILVA, Sandra Maria Portilho da; SILVA, Luzia Bernardes da. Relações conflituosas no ensino em região de fronteira. Interletras, v. 5, n. 23, Março/Setembro, 2016. Disponível em: <http://www.unigran.br/interletras/conteudo/artigos/21.pdf> Acesso em: 20 de jun. de 2016.
NASCIMENTO, Valdir Aragão do. Fronteiriço, Brasileiro, Paraguaio ou Brasiguaio? Denominações Indenitárias na Fronteira na Fronteira Pedro Juan Caballero (PY) e Ponta Porã (BR). ILHA, v. 16, n. 1, p. 105-137, jan./jul. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2014v16n1p105> Acesso em: 20 de jun. de 2016.
NUNES, Flaviana Gasparotti. Projetos de formação escolar Para escolas em áreas de fronteira. Revista da ANPEGE, v. 7, n. 1, número especial, p. 205-216, out. 2011. Disponível em: <http://anpege.org.br/revista/ojs-2.4.6/index.php/anpege08/article/view/156> Acesso em: 15 de maio de 2016.
PEREIRA, Jacira Helena do Valle. Diversidade cultural nas escolas de fronteiras internacionais: o caso de Mato Grosso do Sul. Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, p. 51-63, jan. / jun. 2009. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ML/article/view/327/325>. Acesso em: 2 de março de 2016.
RAMOS, Wanessa Pucciariello. Educação Física no Ensino Fundamental na Fronteira Brasil/Paraguai: Representações e Identidades de Professores para atuar na Diversidade Cultural. Campo Grande, 2014, 150 f. Dissertação de Mestrado em educação. Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande – MS, 2014. Disponível em: <http://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/15367-wanessa-pucciarelo-correta.pdf> Acesso em: 20 de fevereiro de 2016.
STEIMAN, Rebeca. A geografia das cidades de fronteira: um estudo de caso de Tabatinga (Brasil) e Leticia (Colômbia). Rio de Janeiro, 117 f. Dissertação de Mestrado em Geografia, Departamento de Geografia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)