The knowledge of experience: one approach needed

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644423210

Keywords:

Oral history, Knowledge of the teaching profession, Teacher training

Abstract

This study was based on the assumption that the contact with the teacher knowledge through oral history methodology, can offer an interesting way in the formative process of teachers for basic education. The faculty knowledge that crisscross this methodology, seeking a reflection and change of meanings of practice and teacher training. In partnership with a professor in exercise and other training aimed to build knowledge necessary for educational practice. The knowledge that constitute the teaching , including the experiment , translated important learning in this process, as required moments of reflection between the two involved professionals. In a self-reflection process, to learn from the experience of others and listening to the other, knowledge were built and learned.

Author Biographies

Larissa Chagas de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU/MG. Foi bolsista dos programas PET / Biologia (Programa de Educação Tutorial ) e PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) onde realizou atividades de ensino, pesquisa e extensão. Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Biologia Vegetal - UFU/ MG onde desenvolve projeto de dissertação com a temática de atributos e estratégias reprodutivas de uma espécie de Melastomataceae. Apresenta grande interesse nas áreas de pesquisa e ensino de botânica e ecologia.

Camila Lima Coimbra, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP (2007). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2000). Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal de Uberlândia (1997).Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (1993). Professora Associada na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Coordenadora do Núcleo de Estágio Supervisionado e Práticas Educativas - NESPE/FACED/UFU. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Currículo: questões atuais da PUC/SP. Coordenadora do Subprojeto Interdisciplinar: Educação do Campo do PIBID/UFU. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional - GEPAE/UFU. Autora do livro: A pesquisa e a prática pedagógica no curso de pedagogia: uma possibilidade de articulação entre a teoria e a prática, fruto da tese de doutorado (2011).

Published

2017-12-28

How to Cite

de Oliveira, L. C., & Coimbra, C. L. (2017). The knowledge of experience: one approach needed. Education, 42(3), 705–716. https://doi.org/10.5902/1984644423210

Issue

Section

Continuous Demand