Religious Education: history, laws and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644422301

Keywords:

Religious Education, Legislation, School.

Abstract

This is a documentary analysis work that was based almost exclusively on primary sources, and had as theoretical reference the concept of Pierre Bourdieu's field. This study made use of legislation concerning the legality of religious education in Brazilian public schools. As time frame, this work meets the period 1930-2010. It is observed so that the compulsory presence of religious education in the curriculum of Brazilian public schools shows that state and church historically mutually reinforcing, thereby generating tensions and conflicts undermine the secular nature of the State and the autonomy of educational field. The study concludes recognizing that in the current context secularity in schools is a prerequisite for the realization of an emancipatory education that enables the implementation of democracy in these spaces.

Author Biographies

Denize Sepulveda, Universidade do Estado do Rio de Janeiro-FFP

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Processos Formativos e Desigualdades Sociais da FFP/UERJ. Professora Adjunta da Universidade do Rio de Janeiro - FFP no Departamento de Educação. Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ /PROPED (2016). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ (2012). Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003). Coordenadora do grupo de pesquisa Gêneros, Sexualidades e Diversidades nos Vários EspaçosTempos Cotidianos (GESDI) - FFP/UERJ. Sub-coordenadora do grupo de pesquisa e estudos Conservadorismo e Educação Brasileira - UFF. Membro do grupo de pesquisa Redes de Conhecimento e Práticas Emancipatórias no Cotidiano Escolar na Uerj/PROPED. 

José Antonio Sepulveda, Universidade Federal Fluminense

Professor do Pograma de Pós-Graduação em Educação da UFF. Professor adjunto da Universidade Federal Fluminense na Faculdade de Educação. É doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). Coordenador  do grupo de pesquisa e estudos Conservadorismo e Educação Brasileira - UFF. Sub-coordenador do grupo de pesquisa Gêneros, Sexualidades e Diversidades nos Vários EspaçosTempos Cotidianos (GESDI) - FFP/UERJ.

Published

2017-04-28

How to Cite

Sepulveda, D., & Sepulveda, J. A. (2017). Religious Education: history, laws and practices. Education, 42(1), 177–190. https://doi.org/10.5902/1984644422301

Issue

Section

Continuous Demand