Digital media in pedagogical practices in education: an hermeneutic-phenomenological analysis

Authors

  • Adriana Barroso de Azevedo Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644419526

Keywords:

Digital information and communication technologies, Teaching, Basic education, Experience

Abstract

This article brings the results of a research done with 11 teachers, indicated for being innovative, creative and for the use of different pedagogical practices with the usage of technology. These teachers work on public and private schools of the cities of São Bernardo do Campo and São Paulo.  The article was built under the concept of research-training (JOSSO, 2010) and seeks to promote reflection towards the knowledge-building about education and technology. The narratives of teaching experiences with the use of technology, built on  virtual learning environments, were analyzed from a hermeneutic-phenomenological approach (FREIRE 2012, RICOUER 1986).The results show that the practices are not anchored in the use of technology itself, but the desire of these educators to promote a education that is more humane and next to the student’s context.

Author Biography

Adriana Barroso de Azevedo, Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (2002), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1993), mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (1997). Pós doutoranda na Universidade Federal do Rio Grande do Norte no Programa de Pós Graduação em Educação. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo, Coordenadora do Núcleo de Educação a Distância e Coordenadora do Curso de Formação Pedagógica - PARFOR na mesma Instituição. Pesquisadora e docente na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: educação e tecnologia, tecnologias na educação, educação e comunicação, formação de professores, uso de tecnologias na docência e cidadania digital. É avaliadora do INEP/MEC do curso de Pedagogia para os atos de autorização, reconhecimento e credenciamento presencial e EAD e é também avaliadora da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo para os atos de reconhecimento e renovação de reconhecimento de cursos superiores.

http://lattes.cnpq.br/7272976836026061


Published

2016-07-21

How to Cite

Azevedo, A. B. de. (2016). Digital media in pedagogical practices in education: an hermeneutic-phenomenological analysis. Education, 41(2), 495–508. https://doi.org/10.5902/1984644419526

Issue

Section

Continuous Demand