Architect-professor: the option for teaching of architects urbanists of the state of Ceará

Authors

  • Cláudia Sales Alcântara Universidade Estadual do Ceará
  • Maria Socorro Lucena Lima Universidade Estadual do Ceará
  • José Albio Moreira Sales Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644415165

Keywords:

Teaching profession, teacher training, Architecture and urbanism.

Abstract

The discussions about the teaching profession are portrayed in various ways and in various contexts; this article aims to address it in order to understand how it was constructed the Architecture and Urbanism professors’ identity of the State of Ceará. Becoming a professor it involves a complex process of achievement that implicatein  many factors, such as the individual life of each person and the story of their educational practices. Knowing this we asked to six (06) professors from different institutions of higher education existing in the State of Cearáto know why they made the choice for teaching. We realized by reports that becoming an architecture and urbanism professor involves a complex process such as financial stability, vocation and personal fulfillment.

Author Biographies

Cláudia Sales Alcântara, Universidade Estadual do Ceará

Bacharel em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará e graduada em Pedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutoranda e pesquisadora em Educação na Universidade Estadual do Ceará.

Maria Socorro Lucena Lima, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Letras e em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora Adjunta e Pesquisadora na área de Didática e Estágio no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará.

José Albio Moreira Sales, Universidade Estadual do Ceará

Bacharel em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará e licenciado em Arte e Educação pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza. Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará.

Published

2016-02-25

How to Cite

Alcântara, C. S., Lima, M. S. L., & Sales, J. A. M. (2016). Architect-professor: the option for teaching of architects urbanists of the state of Ceará. Education, 1(1), 95–106. https://doi.org/10.5902/1984644415165

Issue

Section

Continuous Demand