New approaches to the human science teaching: the urgency in diversifying languages in the teacher labor with geography and history

Authors

  • Adriano Bittencourt Andrade Universidade de Brasília e Colégio Militar de Brasília
  • Nadja Conceição de Jesus Miranda Universidade Federal da Bahia e Colégio Militar de Salvador
  • Dalila Flora Cardoso Varino Colégio Militar de Salvador

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644414994

Keywords:

Literacy, Human Sciences, Communication Strategies.

Abstract

The paper is in favor of the learning process as something personal and subjective and that is comes from different strategies to access of formal knowledge. It comes from the assumption that there is invariably from ways to learn an input object and the tool to be used is derived from the heterogeneous combination among the temporal-spatial context, Teaching Institution, teacher motivation and background and the student (social/economical context and individuality) thus, this article faces a nodal issue: How, in the Human Sciences, reach/ communicate with the students beyond the formal text? Considering this topic, it is searched the possibility of literacy in Human Sciences through the diversification of communication strategies; understand the different languages as tools to bring together the students daily syllabus and present methodological challenges to be used as communication tools.

Author Biographies

Adriano Bittencourt Andrade, Universidade de Brasília e Colégio Militar de Brasília

Licenciado em Geografia pela UCSal, Mestre em Geografia, Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela UFBa, pós-doutorado em curso pela UNB (Geografia), professor de Geografia do Colégio Militar de Brasília,

Nadja Conceição de Jesus Miranda, Universidade Federal da Bahia e Colégio Militar de Salvador

Doutoranda em Geografia pela UFBA. Possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade Estadual da Bahia (1993) e mestrado em Geografia pela Universidade Federal da Bahia (2006). É professora de História do Colégio Militar de Salvador.

Dalila Flora Cardoso Varino, Colégio Militar de Salvador

Possui Licenciatura Plena pela Universidade de São Paulo (1993), Bacharelado em História pela Universidade de São Paulo (1993) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria-RS (2008). Atualmente é professora titular no Colégio Militar de Salvador-BA.

Published

2014-12-24

How to Cite

Andrade, A. B., Miranda, N. C. de J., & Varino, D. F. C. (2014). New approaches to the human science teaching: the urgency in diversifying languages in the teacher labor with geography and history. Education, 40(1), 215–228. https://doi.org/10.5902/1984644414994

Issue

Section

Continuous Demand