The configuration of current rural education in two rural settlements in Mato Grosso

Authors

  • Heloisa Salles Gentil Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT
  • Ilma Ferreira Machado Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644414455

Keywords:

Current rural education, Social development of field, Work and education.

Abstract

This work presents the analysis of a current rural education constitution on rural settlements, from a extension project combined with research that aims find actions and challenges, conceptions and perspectives about education, exposed to the field people, expliciting the tie-in between a educative project and a social development project. The analysis sustains on authors like Caldart (2008), Molina, Kolling and Nery (1999), Arroyo (2007), Marx (2001). The results point to the first steps of a current rural education conception that extrapolate the school, characterized for local specifities, recognizing the diversity of knowledge and the relationship between work and education, movement to be strengthened in a collective project that sees the education transformation and the emancipation of rural workers.

Author Biographies

Heloisa Salles Gentil, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Graduada em Cências Sociais, Mestre e Doutora em Educação, professora da Faculdade de Educação  e DO Programa de Pos-Graduação em Educaçãoda UNEMAT. Pesquisa na área de formação de professores, políticas educacionais e educação do campo.

Ilma Ferreira Machado, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1987), Mestrado (1996) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Possui experiência na área de Educação Básica e Superior. É professora adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso, atuando no curso de Pedagogia, nas áreas de Didática e Estágio Supervisionado, e no Mestrado em Educacao. É membro do Conselho Editorial da Revista da Faculdade de Educação/Unemat. Estuda principalmente os seguintes temas: projeto político pedagógico, avaliação-ensino, avaliação processual, organização do trabalho pedagógico, educação do campo, educação e trabalho, trabalho coletivo e educação dos trabalhadores rurais.

Published

2014-12-24

How to Cite

Gentil, H. S., & Machado, I. F. (2014). The configuration of current rural education in two rural settlements in Mato Grosso. Education, 40(1), 155–168. https://doi.org/10.5902/1984644414455

Issue

Section

Continuous Demand