Teacher Illness: building the state of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644491958Keywords:
State of Knowledge, Teacher Illness, Precariousness of Work, NeoliberalismAbstract
This article have the intention of present the State of Knowledge method, whose theoretical framework is Morosini and Fernandes (2014) and Morosini, Kohls-Santos and Bittencourt (2021), developed for carrying out a research carried out in a Doctoral Course of a Postgraduate Program in Education on Teacher Illness. Initially, we detail what the State of Knowledge methodology is and the stages of its construction, then we show how we use it and the selected theses and dissertations. Based on the reflections raised by the analysis of the works, we expose the framework that supports the thesis we defend, which interrelates the following themes: Neoliberalism/Capitalism, Precariousness/Intensification of Teaching Work and Teacher Illness/Discomfort. And so we conclude that it is possible to confirm our idea that the concepts contained in public educational policies, proposed by bodies governed by neoliberalism, which through their guidelines make teaching work precarious and intensify and increase teacher illness.
References
ANTUNES, Ricardo. Trabalho e Precarização numa Ordem Neoliberal. In: GENTILI, Pablo.; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). A Cidadania Negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 35-48.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2006.
ANTUNES, Ricardo. O Privilégio da Servidão: o novo proletariado de serviços na era digital.1 ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo.Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1 ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
CODO, Wanderley. Educação: carinho e trabalho. 1 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
DEJOURS, Christophe. A Loucura do Trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. Tradução de Ana Isabel Paraguay e Lúcia Leal Ferreira. 5 ed. São Paulo: Cortez, 1992.
DAL ROSSO, Sadi. Mais Trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea.1 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
ESTEVE, José. Manuel. O Mal-Estar Docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Tradução de Durley de Carvalho Cavacchia. 1 ed. Bauru: Edusc, 1999.
GENTILI, Pablo. Pedagogia da Exclusão: crítica ao neoliberalismo na educação. 19 ed. Petropólis: Vozes, 2013.
HARVEY, David. O Neoliberalismo: história e implicações. Tradução de Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 5 ed. São Paulo, SP: Edições Loyola. 2008.
HARVEY, David.. Para Entender O Capital. Tradução de Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
HARVEY, David. A Loucura da Razão Econômica: Marx e o capital do século XXI.Tradução de Artur Renzo. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma Empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Mariana Echalar. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
MARX, Karl. Grundisse: manuscritos econômicos de 1857 – 1858: esboços da crítica da economia política. Tradução de Mário Duayer ev Nélio Schneider.1 ed. São Paulo: Boitempo, 2011.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política: livro I: o processo da produção do capital. Tradução de Rubens Enderle. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
MÉSZÁROS, István. Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução de Paulo Cezar Castanheira e Sérgio Lessa. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2011.
MOROSINI, Marília; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, n. 2, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 03 fev. 2024.
MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do Conhecimento: teoria e prática. 1 ed. Curitiba: CRV, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

