Care in the interactions and play of babies in childcare centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644490169

Keywords:

Babies, Care, Teaching professionalism

Abstract

This study focuses on teaching in Early Childhood Education, particularly teaching in childcare centers. Its objective is to understand the meanings of care in the field of Early Childhood Education, with particular attention to pedagogical practices with babies and young children. Based on dialogue with authors from the fields of Philosophy and Psychology, care is discussed as ethics, as a way for adults/teachers to pay attention to themselves and to children, as ethical listening, affective commitment, and responsiveness. From this perspective, based on the observation of scenes in context of internships, the focus is placed on attentional movement with babies and young children. In the observed scenes, play situations in which they pretend to care for babies/dolls stand out. In this process, care as affective attunement gains prominence. In addition to imitating the external behavior of adults, imitative play during moments of care reveals intersubjective capacity and the resonance of sharing feelings between adults and children.

Author Biographies

Daniela Oliveira Guimarães, Federal University of Rio de Janeiro

Professora Associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Faculdade de Educação/ Departamento de Didática). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha Formação de Professores, Subjetividade e Linguagem. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2009). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998). Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Está como editora da Revista Contemporânea de Educação da Faculdade de Educação - UFRJ.

Catarina de Souza Moro, Federal University of Paraná

Professora Associada na Universidade Federal do Paraná junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino e ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Linha de Pesquisa: Educação: Diversidade, Diferença e Desigualdade Social, é pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE) na mesma Universidade. Atua como Editora Chefe da Educar em Revista (UFPR) desde abril de 2023. Anteriormente foi Editora Adjunta do mesmo periódico entre agosto de 2018 e 2023. Coordena o Projeto de Extensão Educação Infantil: saberes e políticas em debate e a Revista Virtual de Educação Infantil - REVIREI. Foi Coordenadora do Curso de Especialização (lato-sensu) em Docência na Educação Infantil. É Bacharel e Licenciada em Psicologia, Especialista em Educação Infantil, Mestre em Psicologia da Infância e da Adolescência e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Entre 2015 e 2016 esteve vinculada ao Programa de Pós Doutorado no Exterior pela CAPES, sob orientação de Anna Bondioli e Donatella Savio, no Dipartimento di Studi Umanistici, da Università Degli Studi di Pavia. Atua principalmente nos seguintes temas: práticas educativas para/com a pequena infância, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

Elena Mignosi, University of Palermo

Professora do Departamento de Ciências Psicológicas, Pedagógicas e da Educação da Universidade de Palermo, setor disciplinar científico. Docente dos seguintes cursos: Teorias, estratégias e sistemas de ensino; Pedagogia da corporeidade, no Curso de Mestrado em Formação Continuada de professores da infância.

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Published

2024-04-15

How to Cite

Guimarães, D. O., Moro, C. de S., & Mignosi, E. (2024). Care in the interactions and play of babies in childcare centers. Education, 50(1), e53/1–20. https://doi.org/10.5902/1984644490169