Care in the interactions and play of babies in childcare centers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644490169Keywords:
Babies, Care, Teaching professionalismAbstract
This study focuses on teaching in Early Childhood Education, particularly teaching in childcare centers. Its objective is to understand the meanings of care in the field of Early Childhood Education, with particular attention to pedagogical practices with babies and young children. Based on dialogue with authors from the fields of Philosophy and Psychology, care is discussed as ethics, as a way for adults/teachers to pay attention to themselves and to children, as ethical listening, affective commitment, and responsiveness. From this perspective, based on the observation of scenes in context of internships, the focus is placed on attentional movement with babies and young children. In the observed scenes, play situations in which they pretend to care for babies/dolls stand out. In this process, care as affective attunement gains prominence. In addition to imitating the external behavior of adults, imitative play during moments of care reveals intersubjective capacity and the resonance of sharing feelings between adults and children.
References
AKURI, Juliana Guimarães Marcelino; KOHLE, Erika Christina; PEREIRA, Marcelo Campos. Cuidado e educação dos bebês e crianças pequeninas: um olhar por dentro da creche. Revista de Educação Popular, 19 (3): 171–192, 2020. https://doi.org/10.14393/REP-2020-53182
BARBOSA, Maria Carmen; QUADROS, Vanessa. As aprendizagens cotidianas: os cuidados pessoais das crianças como gesto curricular. Em Aberto. 30 (100): 45-70, 2017. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i100.3358
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis: Vozes, 1999.
BONDIOLI, Anna. A dimensão lúdica na criança de 0 a 3 anos e na creche In: BONDIOLI, Anna; MANTOVANNI, Susanna. Manual de Educação Infantil: de 0 a 3 anos. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação/ SEF/ COEDI. Diretrizes de Política Nacional de Educação Infantil. Brasília: MEC, 1993.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação/ SEF/ COEDI. Política Nacional de Educação Infantil. Brasília: MEC, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação/ SEF/ COEDI. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação/ SEF/ COEDI. Subsídios para diretrizes curriculares nacionais para a Educação Básica - Diretrizes curriculares nacionais específicas para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009.
CALIMAN, Luciana; CÉSAR, Janaína Mariano; KASTRUP, Virgínia. Práticas de cuidado e cultivo da atenção com crianças In: CALIMAN, Luciana e KASTRUP, Virgínia. A atenção na cognição inventiva: entre o cuidado e o controle. Porto Alegre: Fi, 2023.
FARIA, Ana Lúcia G. Educação pré-escolar e cultura: para uma Pedagogia da Educação Infantil. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo: Cortez, 1993.
FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
GALLESE Vittorio. Sé corporei in relazione: simulazione incarnata come prospettiva in seconda persona sull’intersoggettività In: ONNIS Luigi (a cura di) Una nuova alleanza tra psicoterapia e neuroscienze. Dall’intersoggettività ai neuroni specchio. Franco Angeli, Milano, 2015a, pp. 105-130.
GALLESE Vittorio. Il corpo vivo: verso una neurofisiologia dell’intersoggettività In ONNIS Luig (a cura di). Una nuova alleanza tra psicoterapia e neuroscienze. Dall’intersoggettività ai neuroni specchio. Franco Angeli, Milano, 2015b, pp. 30-51.
GALLESE Vittorio. Io e tu. Le basi neurobiologiche della relazione. In: Fallini S. Federici D. Per un’Etica delle Relazioni Amorose, La Meridiana,Molfetta (BA), 2016, pp.75-91.
GOMES, Jessica; LIMA, Eleuza Aparecida; MORAES, Tatiana Schneider Vieira de. Os momentos de cuidado na educação de bebês e crianças pequenas: situações potenciais de aprendizagem e desenvolvimento humano. Educação Em Revista, 23 (1):197-216, 2022. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022
GUIMARÃES Daniela. As relações entre adultos e bebês na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2011.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1988.
LÉVINAS, Emmanuel. Ética e infinito. Lisboa: Edições 70, 1982.
LIMA, Patricia Moraes; MUNIZ, Jacira Karla Bosquetti; TEODORO, Cristina. O cuidado enquanto ética na educação infantil: uma etnografia com bebês em contexto coletivo de educação. Zero-a-Seis, 24 (46): 1358-1381, 2022. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e90451
MIGNOSI, Elena. Intersoggettività e “prospettiva in seconda persona: una nuova cornice sulle relazioni educative nei nidi d’infanzia, Studi sulla Formazione, Anno XX, n.1, Firenze University Press, 2017, pp. 201-214.
MIGNOSI, Elena. Corpo e linguaggio : le interazioni comunicative e sociali nei primi anni di vita. Bambini(1), Junior, Parma, 2023, pp. 32-37.
MONTENEGRO, Thereza. A educação moral como parte da formação para o cuidado na Educação Infantil. Orientador: Fulvia Rosemberg, 1999. Tese. (Doutorado em Psicologia - Psicologia Social). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1999.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectivas de consolidação de uma Pedagogia. 1999. Tese (Doutorado em Educação). Campinas: UNICAMP, 1999. 291f.
SAVIO, Donatella. A brincadeira e a participação da criança: um desafio educativo e seus pontos nodais. In: BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Trad. Luiz Ernani Fritoli. Curitiba: Editora da UFPR, 2013.
SAVIO, Donatella; MORO, Catarina. Brincar para Construir Mundos: perspectivas e experiências entre Itália e Brasil para a Educação Infantil. Trad. Luiz Ernani Fritoli. Curitiba: Editora da UFPR, 2023.
SILVA, Elenice de Brito Teixeira; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Vivências no espaço-tempo, rotinas culturais coletivas e rotinas de cuidado na brincadeira dos bebês. Trabalho apresentado no GT 07 - Educação de crianças de 0 a 6 anos. Anais da 40º ANPED, 2021.
STERN, Daniel. O mundo interpessoal do bebê: uma vida a partir da psicanálise e da psicologia do desenvolvimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
STERN, Daniel. O momento presente na psicoterapia e na vida cotidiana. Rio de Janeiro: Record, 2007.
STERN Daniel. Il “qualcosa in più” dell’interpretazione. Meccanismi non interpretativi in psicoanalisi In: ONNIS Luigi (a cura di), Una nuova alleanza tra psicoterapia e neuroscienze. Dall’intersoggettività ai neuroni specchio, trad.it., Franco Angeli, Milano, 2015, pp. 75-104, 1998.
STERN Daniel. Il momento presente. In psicoterapia e nella vita quotidiana, trad. it., Raffaello Cortina, Milano, 2015.
TREVARTHEN, Colwyn; AITKEN, Kenneth. Infant intersubjectivity: Research, theory, and clinical applications, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 2001, pp. 3-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

