Perceptions about the extension by teachers and graduates
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644463197Keywords:
Extension, Perception of Extension, University Extension, Technological Extension, Extension PracticesAbstract
Given the thematics' importance of the university extension in Brazil, since the end of the century. XIX, being included as the third mission of the university, along with teaching and research, we sought to enter this context, following this achievement that is gradually acquiring more space and becoming more susceptible to distortions. This report contains the results of the research thats was carried it out at the Federal Institute of Sertão Pernambucano, specifically on Petrolina campus, whose objective was to analyze the perception of students and professors of higher education courses regarding extension in relation to their policies, actions and guidelines. In a quantitative approach, an online questionnaire, a Likert scale type, was applied, with active teachers in higher education courses and students enrolled in higher education courses in Music, Computing, Chemistry, Physics and Food Technology course in the second semester of 2019. Contact with participants was by e-mail, via Whats-App and with on-site visits. The results show that the Petrolina campus is politically active and engaged in developing extension actions, being noticeable by the majority of those surveyed, even though some gaps were identified in the communication, the possibilities of action and deepening the extension guidelines. It is concluded that the extension is being practiced by the interlocutors, still needing to deepen the knowledge in relation to the concept, guidelines and extension possibilities.
References
AGGIO. Juliana Ortega, Conhecimento Perceptivo segundo Aristóteles, 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade de São Paulo. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8133/tde-10012008-114644/pt-br.php. Acesso em: 20 jun 2020.
AZEVEDO, Bárbara Delgado. et al. Extensão Universitária e formação de professores: um intercâmbio enriquecedor de conhecimento entre escola e universidade – RÓNAI: Revista de Estudos Clássicos e Tradutórios, 2019 V.7 N.1 – pp. 51 -60 – UFJF – JUIZ DE FORA. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ronai/article/view/23292. Acesso em: 1º maio 2020.
BARBOSA, Valeska Cristina. Extensão Universitária: proposição e validação de um instrumento de avaliação da percepção dos discentes. 2012. 131f. Dissertação (Mestrado em Administração) Universidade FUMEC. Faculdade de Ciências Empresariais, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/pdma/article/viewFile/4466/2279. Acesso em: 6 set. 2018.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF; Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 6 maio 2020.
BRASIL. MEC Ministério da Educação. SETEC Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-secretaria-de-educacao-profissional-e-tecnologica. Acesso em: 10 set. 2018.
BRASIL. MEC Ministério da Educação. CNE/CES. Resolução nº 7, de 18 dezembro de 2018. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1º maio 2020.
BRASIL. Lei de criação da Rede Federal de Educação Profissional, Cientifica e Tecnologica. Lei 11.982 de 29 de dezembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 8 maio 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei 4024 de 20 de dezembro de 1961. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 maio 2020.
CHESANI, F. H. et al., A indissociabilidade entre a extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé da universidade, Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13 n.3 - set./dez. 2017. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexão, Acesso em: 8 maio 2020.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 1968, tradução Rosiska Darcy de Oliveira. Rio de Janeiro. ed. Paz e Terra, 2013. 89 p. Título Original: Extención o comunicación? ISNB 979-85-7753-222-3 (recurso eletrônico). Disponível em: https://www.academia.edu/38319324/Paulo_Freire_- _Extens%C3%A3o_ou_comunica%C3%A7%C3%A3o_.pdf. Acesso em: 1º ago. 2018
INSTITUTO FEDERAL DO SERTÃO PERNAMBUCANO-IFSERTÃO-PE. Estatuto. Diário Oficial da União, Publicado em: 21/03/2019, Edição: 55, Seção: 1, p. 26. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/images/Pro-Reitorias/Prodi/ESTATUTO%20DO%20IF%20SERTO-PE%20-%20Dirio%20Oficial%20da%20Unio.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.
INSTITUTO FEDERAL DO SERTÃO PERNAMBUCANO-IFSERTÃO-PE. Campus Petrolina. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/index.php/extensao-pet. Acesso em: 25 maio 2020.
INSTITUTO FEDERAL DO SERTÃO PERNAMBUCANO-IFSERTÃO-PE. PROEXT - Pró-Reitoria de Extensão e Cultura. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/novosite/index.php/a-instituicao/noticias-em-destaque/9804-abertura-jince-jid-2019. Acesso em: 10 out. 2019.
INSTITUTO FEDERAL DO SERTÃO PERNAMBUCANO-IFSERTÃO-PE. IF Sertão-PE. Página Institucional, A Instituição, Conselho Superior, Resoluções. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/index.php/cs-resolucoes. Acesso em 10 out. 2019.
OLIVEIRA, Rosilene Souza de., Ser professor na educação profissional e tecnologia: fazeres e saberes docentes do IF SERTÃO – PE, 2016, 183 f. UNEB. Dissertação (Mestrado em Educação e Diversidade), Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/handle/20.500.11896/358 Acesso em 20 jun. 2020.
PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do Trabalho Científico. Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico, 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.
SANTOS, Henrique de Souza; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini, Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista brasileira de Extensão universitária, v. 7, n 1, p. 23-28, jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087. Acesso em: 10 ago. 2019.
VIEIRA, Sonia. Alpha de Cronbach. Blog Sonia Vieira, 2015. In: LNADIS, JR., KOCH, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 33:150. Disponível em: http://soniavieira.blogspot.com/2015/10/alfa-de-cronbach.html. Acesso em: 10 maio 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

