Perceptions about the extension by teachers and graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644463197

Keywords:

Extension, Perception of Extension, University Extension, Technological Extension, Extension Practices

Abstract

Given the thematics' importance of the university extension in Brazil, since the end of the century. XIX, being included as the third mission of the university, along with teaching and research, we sought to enter this context, following this achievement that is gradually acquiring more space and becoming more susceptible to distortions. This report contains the results of the research thats was carried it out at the Federal Institute of Sertão Pernambucano, specifically on Petrolina campus, whose objective was to analyze the perception of students and professors of higher education courses regarding extension in relation to their policies, actions and guidelines. In a quantitative approach, an online questionnaire, a Likert scale type, was applied, with active teachers in higher education courses and students enrolled in higher education courses in Music, Computing, Chemistry, Physics and Food Technology course in the second semester of 2019. Contact with participants was by e-mail, via Whats-App and with on-site visits. The results show that the Petrolina campus is politically active and engaged in developing extension actions, being noticeable by the majority of those surveyed, even though some gaps were identified in the communication, the possibilities of action and deepening the extension guidelines. It is concluded that the extension is being practiced by the interlocutors, still needing to deepen the knowledge in relation to the concept, guidelines and extension possibilities.

Author Biographies

Leopoldina Francimar Amorim Coelho Diniz, UNIVASF - Universidade Federal do Vale do São Francisco

Mestre em Dinâmicas de desenvolvimento do Semiárido pela UNIVASF - PPGDiDeS (2020). Graduada/Licenciatura em Letras pela Universidade de Pernambuco (1999), Especialista com MBA em Administração Estratégica pela UNIFACS (2010). Servidora Pública Federal do IF Sertão-PE, no cargo de assistente em administração, professora voluntária em programas e projetos de extensão pelo Instituto Federal do Sertão Pernambucano, atualmente está lotada na Pró-reitoria de Extensão e Cultura, setor de Programas e Projetos; nomeada por portaria como Multiplicadora do programa Mulheres Mil da Rede Federal de Educação (MEC/SETEC). Tem experiência na área de educação, gestão, programas, projetos e políticas pública.

 

Geida Maria Cavalcanti de Sousa, UNIVASF

Possui graduação em Pedagogia - habilitação em Supervisão e Administração escolar pela Universidade de Pernambuco (1991), Licenciatura Plena em Letras pela Universidade de Pernambuco (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004) e doutorado em psicologia pela UFES (2012). Atualmente é professora aposentada da Universidade Federal do Vale do São Francisco, com experiência na área de Educação. Continua como professora permanente do Mestrado em Psicologia e em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido da Univasf. É editora da Revista de Educação do Vale do São Francisco (Revasf). Ministra aulas no ensino a distância. Interesse em pesquisa: estudos teórico-metodológicos do trabalho docente no espaço da sala de aula, abarcando as dimensões do processo ensino-aprendizagem, metodologias de ensino superior e formação docente; metacognição e autorregulação de aprendizagem. Orienta pesquisas e faz revisão ortográfica e gramatical de trabalhos acadêmicos.

Dennis Marinho Oliveira Ramalho de Souza, UNIVASF

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade do Estado da Bahia (2009), graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Pernambuco (2006), mestrado em Biometria e Estatística Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2012) e doutorado em Biometria e Estatística Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2017). Atualmente é professor assistente da Universidade Federal do Vale do São Francisco. Tem experiência na área de Probabilidade e Estatística, com ênfase em Probabilidade e Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: atenção à saúde, sistema único de saúde, redes locais, correlação e enfermage.

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Published

2022-02-25

How to Cite

Amorim Coelho Diniz, L. F., Cavalcanti de Sousa, G. M., & Oliveira Ramalho de Souza, D. M. (2022). Perceptions about the extension by teachers and graduates. Education, 47(1), e15/ 1–31. https://doi.org/10.5902/1984644463197