Games as multimodal genres: analysis and critical elaboration for multiliteracies Juegos como géneros multimodales: análisis y elaboración crítica para multiletramentos
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644430055Keywords:
Board games, Polyphony, Multiletramentos.Abstract
The present article hypothesizes that games are expressive and multimodal media, loaded with discourses that can materialize and elicit multiple constructions of meanings, besides being objects of entertainment. It aims to discuss games as multimodal texts, in order to propose a face of "ludic literacy" approaching the multilliteracies perspective, involving the critical reading and the possibility of materializing discourses of young students through the creation and modification of games mediated by their teachers. As a methodological course, it is based on discourse genders and multimodality studies, such as Bakhtin, Miller and Bazerman, Carvalho, Fairclough and Lemke and applies this look in the analysis of three versions of a very traditional and well-known board game, Banco Imobiliário: the version created by the designer Fabio Lopez in 2010, called "Bando Imobiliário"; the version created by Estrela for the City of Rio in 2013, "Monopoly Olympic City"; and the version elaborated by teachers of municipal public schools and exposed in Cinelândia, a month after the controversy raised by the distribution of the game bought by the City Hall in the municipal schools. The article proposes that the reflections developed inspire the creation and modification of games, at the verbal, visual or rules level, in order to incorporate polyphony from the "voices" of students and teachers and to allow that hegemonic social rules, discourses and senses , often naturalized and hidden by centripetal and authoritarian discourses, come to the surface and be problematized.References
AFFONSO, J. No Rio, professores usam “Banco Imobiliário” de Paes para protestar. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/noticias/2013/03/05/no-rio-professores-usam-banco-imobiliario-de-paes-para-protestar-e-pedir-aumento.htm>. Acesso em: 16 dez. 2016.
ALBUQUERQUE, R. M. DE. LETRAMENTO ELETROLÚDICO COMO CONSCIENTIZAÇÃO: bases teóricas para educar o jogar. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n. 2, p. 57–74, 2014.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Traducao Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARROS, D. L. P. DE. Contribuições de Bakhtin às teorias do texto e do discurso. In: FARACO, C. A. et al. (Eds.). . Dialogos com Bakhtin. Série Pesquisa / UFPR, Universidade Federal do Paraná. 4. ed ed. Curitiba: Ed. da UFPR, 2007.
BARTHES, R. Aula. Traducao Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1978.
BAZERMAN, C. Systems of Genres and the Enactment of Social Intentions. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (Eds.). . Genre and the New Rhetoric. London, UK: Taylor & Francis, 1994. p. 79–101.
BOGOST, I. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2010.
BOMFIM, G. A. Fundamentos de uma Teoria Transdisciplinar do Design: Morfologia dos Objetos de Uso e Sistemas de Comunicação. Estudos em Design, v. 5, n. 2, p. 27–41, 1997.
BOMFIM, G. A. Coordenadas cronológicas e cosmológicas como espaço das transformações formais. In: COUTO, R. M. DE S.; DE OLIVEIRA, A. J. (Eds.). . Formas do design: por uma metodologia interdisciplinar. Rio de Janeiro: 2AB, 1999. p. 137–155.
BRAIT, B. A natureza dialógica da linguagem: formas e graus de representação dessa dimensão constitutiva. In: FARACO, C. A. et al. (Eds.). . Dialogos com Bakhtin. Série Pesquisa / UFPR, Universidade Federal do Paraná. 4. ed ed. Curitiba: Ed. da UFPR, 2007.
BRISOLLA, F. “Banco Imobiliário” exalta as realizações do prefeito do Rio - 22/02/2013 - Poder - Folha de S.Paulo. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/poder/2013/02/1234825-banco-imobiliario-exalta-as-realizacoes-do-prefeito-do-rio.shtml>. Acesso em: 16 dez. 2016.
CARVALHO, G. DE. Gênero como ação social em Miller e Bazerman: o conceito, uma sugestão metodológica e um exemplo de aplicação. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Eds.). . Gêneros: Teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 130–149.
COHEN, M. Paródia de jogo clássico, “Bando Imobiliário” critica “expansão das milícias no Rio”. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/cultura/megazine/parodia-de-jogo-classico-bando-imobiliario-critica-expansao-das-milicias-no-rio-7394522>. Acesso em: 16 dez. 2016.
COPE, B.; KALANTZIS, M. (EDS.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London; New York: Routledge, 2000.
DEL’ESPOSTI, B. DOS S.; CRUZ, J. L. V. DA. O Rio no tabuleiro: a ideologia da mercantilização da cidade virou jogo. . In: XIV SEMINÁRIO DE INTEGRAÇÃO DO PROGRAMA DE MESTRADO EM PLANEJAMENTO REGIONAL E GESTÃO DA CIDADE – “PENSANDO A REGIÃO – TENSÕES E POSSIBILIDADES”. Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, 2015Disponível em: <http://seminariodeintegracao.ucam-campos.br/images/arquivos/2015/O_RIO_NO_TABULEIRO.pdf>. Acesso em: 16 dez. 2016
EAGLETON, T. A ideologia da estética. Traducao Mauro Sá Rego Costa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007.
FARBIARZ, J. L.; NOVAES, L. Apostando no “e” ou estabelecendo pontes entre Design e Estudos da Linguagem. In: COUTO, R. M. DE S. et al. (Eds.). . Formas do Design: por uma metodologia interdisciplinar. 2. ed. Rio de Janeiro: Rio Books, 2014. p. 121–146.
FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 1. ed. São Paulo: Ática, 2008.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 8. ed. São Paulo: Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva, 2014.
JAPIASSU, H. Nascimento e morte das ciências humanas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455–479, dez. 2010.
LOPEZ, F. bando imobiliário carioca. Disponível em: <https://bandoimobiliario.wordpress.com/>. Acesso em: 16 dez. 2016.
MENDONÇA, A. V. Banco Imobiliário com obras da Prefeitura do Rio gera polêmica. Disponível em: <http://g1.globo.com/rio-de-janeiro/noticia/2013/02/banco-imobiliario-com-obras-da-prefeitura-do-rio-gera-polemica.html>. Acesso em: 16 dez. 2016.
MEURER, J. L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. (Eds.). . Gêneros: Teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 81–106.
MILLER, C. Genre as social action. In: FRIEDMAN, A.; MEDWAY (Eds.). . Genre and the New Rhetoric. London, UK: Taylor & Francis, 1984. p. 23–42.
PORTINARI, D. Notas de aula. Aulas de contextualização. . In: DISCIPLINA: QUESTÕES DA SUBJETIVIDADE NO DESIGN. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2016
RAESSENS, J. F. F. Computer games as participatory media culture. In: RAESSENS, J. F. F.; GOLDSTEIN, J. (Eds.). . Handbook of Computer Game Studies. Cambridge, MA: The MIT Press, 2005. p. 373–389.
RAESSENS, J. F. F. Homo Ludens 2.0: the ludic turn in media theory. Traducao Aleide Giberthe Fokkema. Utrecht: Universiteit Utrecht, Faculteit Geesteswetenschappen, 2012.
RODRIGUES, R. H. Os gêneros na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Eds.). . Gêneros: Teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 152–183.
ROLNIK, R. Banco imobiliário Cidade Olímpica: seria cômico se não fosse trágico. blog da Raquel Rolnik, 27 fev. 2013. Disponível em: <https://raquelrolnik.wordpress.com/2013/02/27/banco-imobiliario-cidade-olimpica-seria-comico-se-nao-fosse-tragico/>. Acesso em: 21 nov. 2017
SALEN, K. T.; ZIMMERMAN, E. Rules of Play. Kindle ed. Cambridge, MA: The MIT Press, 2003.
SCHELL, J. The art of game design: a book of lenses. Second edition ed. Boca Raton: CRC Press, 2015.
VASCONCELLOS, M. S. DE. Comunicação e Saúde em Jogo: Os video games como estratégia de promoção da saúde. Rio de Janeiro: Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde, Pós-Graduação em Informação e Comunicação em Saúde, 2013.
XAVIER, G. DE A.; COELHO, L. A. Imagética eletrolúdica : a visualidade dialógica no multiverso dos jogos eletrônicos. Dissertação (Mestrado)—Rio de Janeiro: Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2007.
ZAGAL, J. P. Ludoliteracy: defining, understanding, and supporting games education. Pittsburgh, PA: ETC Press, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

