Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769265680

Keywords:

Nursing, History of nursing, Education, nursing, Universities, Curriculum

Abstract

Objective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used.  Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community.  Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Bonetti de Carvalho, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.

Maria Itayra Padilha, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.

Roberta Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.

Mariana Vieira Villarinho, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem.

Stéfany Petry, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestre em Enfermagem.

References

Peres MAA, Santos TCF, Almeida Filho AJ, Aperibense PG, Peters A, Paim L. A enfermagem profissional no Brasil (1923-1949). In: Padilha MI, Borenstein MS, Bellaguarda MLR, Santos I. Enfermagem: história de uma profissão. 3ª ed. São Caetano do Sul: Difusão; 2020. p. 270-97.

Oliveira VAC, Gazzinelli MF, Oliveira PP. Theoretical-practical articulation in a curriculum of a nursing course. Esc Anna Nery. 2020;24(3):e20190301. doi: 10.1590/2177-9465-ean-2019-0301

Bellaguarda MLR, Bock LF, Vaghetti HH. A organização da enfermagem e da saúde no contexto da idade contemporânea (1930-1960). In: Padilha MI, Borenstein MS, Bellaguarda MLR, Santos I. Enfermagem: história de uma profissão. 3ª ed. São Caetano do Sul: Difusão; 2020. p. 327-68.

Kletemberg DF, Villarinho MV, Padilha MI, Carlos DJD, Bertoncini JH. O fascínio da ciência na área da saúde (1960-2000). In: Padilha MI, Borenstein MS, Bellaguarda MLR, Santos I. Enfermagem: história de uma profissão. 3ª ed. São Caetano do Sul: Difusão; 2020. p. 369-408.

BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 271, de 19 de outubro de 1962. Dispõe sobre o currículo mínimo do curso de enfermagem. Enfermagem, legislação e assuntos correlatos. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ministério da Saúde, Fundação Serviços de Saúde Pública; 1974.

Borenstein MS, Althoff CR. Projetando e conquistando um caminho para a formação profissional do enfermeiro. In: Borenstein MS, Althoff CR, Souza ML. Enfermagem da UFSC: recortes de caminhos construídos e memórias (1969-1999). Florianópolis: Insular; 1999. p. 25-64.

Lucca TRS, Vannuchi MTO, Garanhani ML, Carvalho BG, Pissinati PSC. The meaning of care management attributed by nursing faculty members from the viewpoint of complex thinking. Rev Gaúcha Enferm. 2016;37(3):e61097. doi: 10.1590/1983-1447.2016.03.61097

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 163, de 28 de janeiro de 1972. Currículo mínimo dos cursos de enfermagem e obstetrícia. Rev Bras Enferm [Internet]. 1972 [acesso em 2020 jan 02];25(1-2):153-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v25n1-2/0034-7167-reben-25-02-0152.pdf

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Conselho Federal de Educação. Resolução n° 04, de 25 de fevereiro de 1972. Rev Bras Enferm [Internet]. 1973 jul-set [acesso em 2020 jan 02];26(4-5):361-3. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v26n4-5/0034-7167-reben-26-05-0361.pdf

Universidade Federal de Santa Catarina, Secretaria Geral, Divisão de Pessoal. Boletim do Pessoal. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1969;3(25):01-2.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Portaria nº 103, de 17 de abril de 1991. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1991.

Padilha MI, Bellaguarda MLR, Nelson S, Maia ARG, Costa R. The use of sources in historical research. Texto Contexto Enferm. 2017;26(4):1-10. doi: 10.1590/0104-07072017002760017

Souza VRS, Marziale MHP, Silva GTR, Nascimento PL. Tradução e validação para a língua portuguesa e avaliação do guia COREQ. Acta Paul Enferm. 2021;34:1-9. doi: 10.37689/acta-ape/2021AO02631

Foucault M. Microfísica do poder. São Paulo: Paz e Terra; 2021. 432 p.

Minayo MCS, Costa AP. Fundamentos teóricos das técnicas de pesquisa qualitativa. Rev Lusófona Educ. 2018 [acesso em 2020 jan 02];40(40):139-53. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6439

Jiménez-Gómez MA, Cárdenas-Becerril L, Velásquez-Oyola MB, Carrillo-Pineda M, Barón-Díaz LY. Reflective and critical thinking in nursing curriculum. Rev Latinoam Enferm. 2019;27:e3173. doi: 10.1590/1518-8345.2861.3173

Padilha MI, Vargas MAO, Zilli F, Ferreira A. O referencial foucaultiano como possibilidade metodológica em estudos em saúde e enfermagem. In: Almeida DB, Santos NVC. Foucault como referencial teórico metodológico na produção cientifica de enfermeiras. Salvador: Zarte; 2020. p. 37-68.

Foucault M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 44ª ed. Petrópolis: Vozes; 2021. 300 p.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENFERMAGEM. Ofício nº 115 de 27 de outubro de 1962. Rev Bras Enferm. 1963, vol. 16, n. 1, p. 14-16.

Martini JG, Massaroli A, Lazzari DD, Luz JH. Curriculum for undergraduate nursing courses: integrative literature review. Rev Pesq Cuid Fundam. 2017;9(1):265-72. doi: 10.9789/2175-5361.rpcfo.v9.4044

Bub LIR, Mendes NTC. Os primeiros 10 anos (1969-1979). In: Borenstein MS, Althoff CR, Souza ML. Enfermagem da UFSC: recortes de caminhos construídos e memórias (1969-1999). Florianópolis: Insular; 1999. p. 65-126.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Portaria nº 261, de 02 de junho de 1971. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1971.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Portaria nº 344, de 04 de agosto de 1972. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1972.

Kabeel AR, Eisa SAMM. The Correlation of critical thinking disposition and approaches to learning among baccalaureate nursing students. J Educ Practice [Internet]. 2016 [cited 2020 Oct 30]; 7(32):91-103. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1122541

Azevedo RO, Veiga-Neto AJ. Biopower, life and education. Pro-Posições. 2019;30:e20170099. doi: 10.1590/1980-6248-2017-0099

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Portaria nº 210, de 10 de outubro de 1973. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 1973.

BRASIL. Decreto nº 76.853, de 17 de dezembro de 1975. Concede reconhecimento ao curso de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina, com sede na cidade de Florianópolis, Estado de Santa Catarina. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 1975. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-76853-17-dezembro-1975-425464-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 30 out. 2020.

Published

2022-03-03 — Updated on 2022-07-25

Versions

How to Cite

Carvalho, J. B. de, Padilha, M. I., Costa, R., Villarinho, M. V., & Petry, S. (2022). Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991). Revista De Enfermagem Da UFSM, 12, e6. https://doi.org/10.5902/2179769265680 (Original work published March 3, 2022)

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)