Popular health education in nursing degree course: the construction of participatives curricularies spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/217976923582

Keywords:

Nursing, Education, Brazilian national health care system

Abstract

Objective: encourage the nursing student to reflect on educational practices from the popular education. Method: reports the experience of the construction of curricular spaces of dialogue about the theme popular education as strategy for integration the nursing students of Federal University of Santa Maria in social reality, facilitating possibilities and challenges of the health work. Describes the meetings of the discipline Seminar of Integration, Education and Health, which took part of the activities work conclusion course in the Supervised Nursing II. Results: it was realized five meetings with groups dynamics and discussions about the competences of nursing, health education, Family Health Strategy, social movements, pedagogy of autonomy, education and popular education. Conclusion: the curricular experience had to be enhanced in the actions based on solidarity, justice and social participation, as well as the popular know can be seen as structuring axis in the organization of the services and graduation curriculum

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andiara Cossetin, Grupo Hospitalar Conceição, Porto Alegre, RS

Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da  EEnf-UFRGS. Especialista em Atenção Básica em Saúde Coletiva pela Escola de Saúde Pública do RS. Enfermeira do Hospital Nossa Senhora da Conceição. Docente do Curso Técnico em Agentes Comunitários de Saúde da Escola Grupo Hospitalar Conceição de Porto Alegre. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Psiquiátrica e Saúde Mental da EEnf-UFRGS.

Darielli Gindri Resta, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Mestre em Enfermagem pela EEnf-UFRGS, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da EEnf-UFRGS, Professora Assistente do Departamento de Enfermagem da UFSM-CESNORS. Integra o Grupo de Estudos do Cuidado à Saúde nas Etapas da Vida da EEnf-UFRGS.

Fernada Carlise Mattioni, Grupo Hospitalar Conceição, Porto Alegre, RS

Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca da Fundação Osvaldo Cruz. Enfermeira do Serviço de Saúde Comunitária do Grupo Hospitalar Conceição e da Secretaria Estadual de Saúde-RS.

Maria de Lourdes Denardin Budó, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem daUFSC. Professora Adjunto do Departamento de Enfermagem do Centro de Ciências da Saúde da UFSM. Docente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFSM. Integra o Grupo de Pesquisa Cuidado, Saúde e Enfermagem do Departamento de Enfermagem do Centro de Ciências da Saúde da UFSM.

Published

2012-12-27

How to Cite

Cossetin, A., Resta, D. G., Mattioni, F. C., & Budó, M. de L. D. (2012). Popular health education in nursing degree course: the construction of participatives curricularies spaces. Revista De Enfermagem Da UFSM, 2(3), 560–568. https://doi.org/10.5902/217976923582

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.