Importance of the research group in the nursing student training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769226003

Keywords:

Nursing, Education, higher, Research groups

Abstract

Aim: to describe and discuss the experiences and importance of the research group for the Nursing student training. Method: experimental report study, which addresses the role of the group for professional training and nursing research and presents the contributions that this space of knowledge construction provides to its members. Results: the members of the group are instigated to have a critical thinking and to have the opportunity to relate the knowledge acquired in the university with the experiences in real working contexts and in the nursing praxis through the research projects, which awakens the reflexibility on diverse contexts. Final considerations: involvement in Research Groups allows and facilitates the advancement of knowledge production, which increasingly distances nursing from the old paradigm of "technique through technique" and allows the action of a thoughtful/reflective practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabelle Campos de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira, Doutoranda do Programa de Pós-Graçduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Bolsista CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC), Natal/RN, Brasil.

Rita de Cássia Lira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Acadêmica do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC), Natal/RN, Brasil.

Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira, Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC), Natal/RN, Brasil.

Giovanna Karinny Pereira Cruz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira, Doutoranda do Programa de Pós-Graçduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC), Natal/RN, Brasil.

Jéssica Valeska Herculano Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira, Mestranda do Programa de Pós-Graçduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC), Natal/RN, Brasil.

Marcos Antonio Ferreira Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeiro, Doutor em Saúde e Desenvolvimento, Departamento de Enfermagem, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Estudos e Pesquisas em Enfermagem Clínica (NEPEC)", Natal/RN, Brasil.

Published

2018-06-29

How to Cite

Azevedo, I. C. de, Silva, R. de C. L. da, Carvalho, D. P. de S. R. P., Cruz, G. K. P., Lima, J. V. H., & Ferreira Júnior, M. A. (2018). Importance of the research group in the nursing student training. Revista De Enfermagem Da UFSM, 8(2), 390–398. https://doi.org/10.5902/2179769226003

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.