Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care

Authors

  • Letícia de Lima Trindade Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC e Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Chapecó, SC https://orcid.org/0000-0002-7119-0230
  • Lucimare Ferraz Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC e Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Chapecó, SC
  • Sílvia Fátima Ferraboli Residência Integrada em Saúde no Grupo Hospitalar Conceição, Porto Alegre, RS
  • Bruna Rubini Universidade do Estado de Santa Catarina. Chapecó, SC
  • Camila Trevisan Saldanha Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Maiara Bordignon Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP
  • Carine Vendruscolo Universidade do Estado de Santa Catarina. Chapecó, SC

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769213738

Keywords:

Health vulnerability, Primary health care, Teaching, Education, higher, continuing

Abstract

Aim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in Health

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia de Lima Trindade, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC e Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Chapecó, SC

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado de Santa Catarina. Docente na Universidade do Estado de Santa Catarina e no Mestrado em Ciências da Saúde na Unochapecó.

Lucimare Ferraz, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC e Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Chapecó, SC

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo.Docente na Universidade do Estado de Santa Catarina e no Mestrado em Ciências da Saúde na Unochapecó.

Sílvia Fátima Ferraboli, Residência Integrada em Saúde no Grupo Hospitalar Conceição, Porto Alegre, RS

Enfermeira, Graduada em Enfermagem pela Universidade do Estado de Santa Catarina.

Bruna Rubini, Universidade do Estado de Santa Catarina. Chapecó, SC

Graduanda em Enfermagem pela Universidade do Estado de Santa Catarina.

Camila Trevisan Saldanha, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Enfermeira, Graduada em Enfermagem pela Universidade do Estado de Santa Catarina.

Maiara Bordignon, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP

Graduanda em Enfermagem pela Universidade do Estado de Santa Catarina.

Carine Vendruscolo, Universidade do Estado de Santa Catarina. Chapecó, SC

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado de Santa Catarina. Docente na Universidade do Estado de Santa Catarina.

Published

2015-07-02

How to Cite

Trindade, L. de L., Ferraz, L., Ferraboli, S. F., Rubini, B., Saldanha, C. T., Bordignon, M., & Vendruscolo, C. (2015). Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care. Revista De Enfermagem Da UFSM, 5(2), 368–378. https://doi.org/10.5902/2179769213738

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.