Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection

Authors

  • Bruna Pedroso Canever Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Marta Lenise Prado Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0003-3421-3912
  • Diana Coelho Gomes Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Silvana Silveira Kempfer Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769213016

Keywords:

Faculty, Professional competence, Professional practice, Knowledge

Abstract

Aim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionals

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Pedroso Canever, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina(UFSC). Especialização em Enfermagem do Trabalho(ITECNE). Mestrado em Enfermagem (UFSC). Doutoranda Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (UFSC). Bolsista Capes Programa Pró-Ensino na Saúde. Atualmente coordena o curso de Auxiliar de Enfermagem Polivalente(AIP) do projeto de Cooperação Internacional para formação de recursos humanos para atenção pimária em saúde no Haiti, que integra o Memorando de Cooperação Brasil/Cuba/Haiti. Membro do Grupo de Pesquisas de Educação em Saúde e Enfermagem (EDEN/UFSC).

Marta Lenise Prado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade de Passo Fundo (1982), mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989) e doutorado em Filosofia da Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Enfermagem, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, educação, cuidado de enfermagem, educação superior e educação profissional. Foi Coordenadora do Curso de Graduação em Enfermagem, Chefe do Departamentp de Enfermagem e Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da UFSC. Foi presidente do Conselho Editorial da Revista Texto&Contexto Enfermagem. É docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-graduação em Enfermagem (Mestrado e Doutorado) da UFSC. É Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Enfermagem - EDEN/UFSC. Foi Diretora de Desenvolvimento Institucional da ALADEFE - Asociación Latino-americana de Escuelas y Facultades de Enfermería - Gestão 2007-2011. Em 2009 realizou estágio de Pós-doutorado junto a Faculdade de Pedagogia da Universidade de Barcelona-Espanha, sob supervisao do Prof. Dr Jose Luiz Medina Moya. Atualmente é coordenadora de Intercâmbios Internacionaio do PEN/UFSC.

Diana Coelho Gomes, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Enfermagem em Unidade de Terapia Intensiva pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC) Bolsista CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação em Enfermagem e Saúde (EDEN).

Silvana Silveira Kempfer, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002).Especialização em Docência do Ensino Superior pela Escola Superior Aberta do Brasil (2012). Especialização em Saúde Coletiva pela Universidade de Cruz Alta (1999).Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1995). Integrante do Grupo de Pesquisa Cuidando e Confortando e EDEN da Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2015-07-02

How to Cite

Canever, B. P., Prado, M. L., Gomes, D. C., & Kempfer, S. S. (2015). Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection. Revista De Enfermagem Da UFSM, 5(2), 379–386. https://doi.org/10.5902/2179769213016

Issue

Section

Artigos de reflexão

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.