PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE

Authors

  • Cristiane Trivisiol da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS
  • Valquíria Toledo Souto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Camila Castro Roso Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS
  • Marlene Gomes Terra Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0001-9402-561X

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769211067

Keywords:

Nursing, Continuing, education, Case studies, Internship and residency, Health public policy

Abstract

Aim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Trivisiol da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGENF-UFRGS/RS). Integrante do Grupo de Estudos Culturais na Educação em Saúde e Enfermagem (UFRGS) e do Grupo PEFAS (UFSM).

Valquíria Toledo Souto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (PPGENF/UFSM/RS). Integrante do Grupo de Pesquisa Cuidado à Saúde das Pessoas, Famílias e Sociedade (PEFAS/UFSM).

Camila Castro Roso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Integrante do Grupo de Estudos Culturais na Educação em Saúde e em Enfermagem (UFRGS) e do Grupo PEFAS (UFSM).

Marlene Gomes Terra, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem de Santa Maria UFSM/RS. Pesquisadora do Grupo PEFAS/UFSM.

Published

2014-03-12

How to Cite

Silva, C. T. da, Souto, V. T., Roso, C. C., & Terra, M. G. (2014). PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE. Revista De Enfermagem Da UFSM, 3, 627–635. https://doi.org/10.5902/2179769211067

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>