PAPO PET PODCAST: THE CHANNEL OF THE TUTORIAL EDUCATION PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995085949

Keywords:

Physical Education, Podcast, Education technologies

Abstract

This article describes a project developed within the scope of the Tutorial Education Program (PET) in Physical Education at the Federal University of Santa Maria (UFSM), focusing on audio-based technologies. The Podcast, an audio tool known for its ease of creation and distribution, facilitates access and enhances new forms of dissemination and knowledge originating from the Program and various themes of Physical Education. The aim of this article was to describe the construction and implementation of the project, focusing on pilot actions, aiming to integrate future annual plans of the group. The research seeks to answer the following question: to what extent do the communicative processes activated by the Podcast tool contribute to the dissemination and expansion of discussions elaborated from the PET Physical Education Program at UFSM? The adopted methodology is based on participant research, with the addition of scripting, essential in the elaboration of Educational Technologies in Network (ETN), with the aim of creating a channel of information and interaction based on audio content. The issue will assist in seeking subsidies for the implementation of the project on Podcasts as an activity of PET Physical Education at UFSM in the 2024 planning. The "Papo PET Podcast" resulted in the publication of eight episodes in full on Spotify with the active participation of the Petianos/as in the construction of the pilot project, using scripting as a basis for structuring the channel, a crucial methodology in audio technologies. In addition, the new project was well received by the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Crestani Garcia, Federal University of Santa Maria

Aluno de especialização no Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduando do curso de Bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2019).

Antonio Guilherme Schmitz Filho, Federal University of Santa Maria

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (1985), mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutor em Ciências da Comunicação Processos Midiáticos pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). É professor associado do Departamento de Desportos Coletivos do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD/UFSM). Atua nos Cursos de Licenciatura e Bacharelado (Educação Física) e como pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física Escolar do CEFD/UFSM e no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER), do Centro de Educação da UFSM.

References

AGUIAR, Bernardo; CORREIA, Walter; CAMPOS, Fábio. Uso da Escala Likert na Análise de Jogos. X SBGames - Salvador - BA, November 7th - 9th, 2011. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Fabio-Campos-7/publication/266051378_Uso_da_Escala_Likert_na_Analise_de_Jogos/links/54b1b66e0cf28ebe92e18fdb/Uso-da-Escala-Likert-na-Analise-de-Jogos.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2023.

AMORIN, Andrea de Lima Trigueiro; ARAÚJO, Maria Jovelina da Cruz Guimarães. Como o isolamento social causado pela pandemia de Covid-19 impactou o consumo de podcasts no Brasil: uma análise de matérias jornalísticas nacionais. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.3, p. 25802-25815, mar 2021. Disponível em: <https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/26323/20875>. Acesso em: 01 maio. 2023.

BERMUDES, Wanderson Lyrio; SANTANA, Bruna Tomaz; BRAGA, José Hamilton Oliveira; SOUZA, Paulo Henrique. Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.18, n.2, p. 7-20, maio/ago. 2016. Disponível em: <https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v18n216-01/5242>. Acesso em: 15 ago. 2023.

COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro: edição revista e atualizada com exercícios práticos. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

CRUZ, Sónia Catarina. O podcast no ensino básico. In: CARVALHO, A. A. (Org.). Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, p. 65-80, 2009. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9991/1/Cruz-2009-Enc%20sobre%20Podcasts.pdf>. Acesso em: 01 maio. 2023.

FERNANDES, Laís Cerqueira; MUSSE, Christina Ferraz. O potencial da narrativa transmídia em podcasts: contando histórias na era da convergência. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Joinville, SC. 2 a 8/09/2018. Disponível em: <https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2018/resumos/R13-1651-1.pdf>. Acesso em: 3 maio. 2023.

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Aprofundamento de uma estratégia de classificação para podcasts na educação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 391 - 411, 2015. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816322015391>. Acesso em: 01 maio. 2023.

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v.18, n.2, p. 55-70, Jul.-Dez., 2017. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414>. Acesso em: 25 abr 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002. Bibliografia. ISBN 85·224-3169-8

LUIZ, Lucio; ASSIS, Pablo de. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias Digitais. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/r5-0302-1.pdf>. Acesso em: 5 maio. 2023.

MACHADO, Braulio da Silva. O ensino do futsal: as tecnologias educacionais em rede, uma cartografia da midiatização e a roteirização de processos didáticos-pedagógicos. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.

MARIANI, Fábio; CARVALHO, Ademar de Lima. Pesquisa participante: um recorte teórico acerca da abordagem de pesquisa e suas influências epistemológicas. Revista da Faculdade de Educação. Ano VII, nº 12 (jul./dez. 2009). Disponível em: < https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3648>. Acesso em: 10 maio 2023.

MELO, Narcisa Castilho. PODCAST: uma nova ferramenta no contexto educacional. Educação Sem Distância, Rio de Janeiro, n.3, jun. 2021. Disponível em: <https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/100/31>. Acesso em: 2 maio. 2023.

OLIVEIRA, André Luiz Turchiello; ROCHA, Karla Marques da. Novas Perspectivas Acerca da Utilização de Tecnologias Educacionais em Rede no Instituto Federal Farroupilha | Campus São Vicente do Sul. In: Ana Cláudia Oliveira Pavão; Karla Marques da Rocha. (Org.). Tecnologias Educacionais Em Rede produtos e práticas inovadoras. 1ed.Santa Maria: Experimental pE.com UFSM, 2017, v. 1, p. 19-32. Disponível em: < https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/517/2019/01/Tecnologias-educacionais-em-rede-produtos-e-pr%C3%A1ticas-inovadoras_2017.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023.

SAIDELLES, Tiago; MINUZI, Nathalie; BARIN, Cláudia Smaniotto; SANTOS, Leila Maria Araújo. A utilização do Podcast como uma ferramenta inovadora no contexto educacional. 23ª Seminário Internacional de Educação, Tecnologias e Sociedade. 2018. Disponível em: <https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1143>. Acesso em: 06 maio 2023.

SILVA JÚNIOR, Severino Domingos; COSTA, Francisco José. Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia (ISSN 2317-0123 On-line), São Paulo, Brasil, V. 15, p. 1-16, outubro, 2014. Disponível em: <https://revistapmkt.com.br/wp-content/uploads/2022/01/1_Mensuracao-e-Escalas-de-Verificacao-uma-Analise-Comparativa-das-Escalas-de-Likert-e-Phrase-Completion-1.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2023.

SIMÕES, Vivianne Augusta Pires. Tecnologia, tecnologia educacional e novas tecnologias. Akrópolis, 10 (4), out/dez., 2002. Disponível em: <https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/akropolis/article/view/1917/1667>. Acesso em: 2 maio. 2023.

SOUSA, Adão; BESSA, Fátima. Podcast e utilização do software Audacity. AA Carvalho, Manual de Ferramentas da Web, v. 2, p. 41-56, 2008. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/55609243.pdf#page=41>. Acesso em: 09 jun. 2023.

SPOTIFY. Spotify Podcast: MuzyCAST. 2020. Página inicial. Disponível: https://open.spotify.com/show/6Z89Nj1l050AVm8TTBznrJ?si=ca5daa5050ec4769. Acesso em: 9 maio. 2023.

TREMESCHIN, Leonardo. PAUTA: COMO CRIAR E GUIAR SEU PODCAST. 2013. Disponível em: <https://mundopodcast.com.br/podcasteando/pauta-criar-podcast/>. Acesso em: 15 maio. 2023.

Published

2024-09-06

How to Cite

Garcia, M. C., & Schmitz Filho, A. G. (2024). PAPO PET PODCAST: THE CHANNEL OF THE TUTORIAL EDUCATION PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA. ReTER, 5(1), e7/1–22. https://doi.org/10.5902/2675995085949

Issue

Section

Dossiê Temático Gestão Educacional em Rede

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.