PAPO PET PODCAST: THE CHANNEL OF THE TUTORIAL EDUCATION PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF SANTA MARIA
DOI:
https://doi.org/10.5902/2675995085949Keywords:
Physical Education, Podcast, Education technologiesAbstract
This article describes a project developed within the scope of the Tutorial Education Program (PET) in Physical Education at the Federal University of Santa Maria (UFSM), focusing on audio-based technologies. The Podcast, an audio tool known for its ease of creation and distribution, facilitates access and enhances new forms of dissemination and knowledge originating from the Program and various themes of Physical Education. The aim of this article was to describe the construction and implementation of the project, focusing on pilot actions, aiming to integrate future annual plans of the group. The research seeks to answer the following question: to what extent do the communicative processes activated by the Podcast tool contribute to the dissemination and expansion of discussions elaborated from the PET Physical Education Program at UFSM? The adopted methodology is based on participant research, with the addition of scripting, essential in the elaboration of Educational Technologies in Network (ETN), with the aim of creating a channel of information and interaction based on audio content. The issue will assist in seeking subsidies for the implementation of the project on Podcasts as an activity of PET Physical Education at UFSM in the 2024 planning. The "Papo PET Podcast" resulted in the publication of eight episodes in full on Spotify with the active participation of the Petianos/as in the construction of the pilot project, using scripting as a basis for structuring the channel, a crucial methodology in audio technologies. In addition, the new project was well received by the group.
Downloads
References
AGUIAR, Bernardo; CORREIA, Walter; CAMPOS, Fábio. Uso da Escala Likert na Análise de Jogos. X SBGames - Salvador - BA, November 7th - 9th, 2011. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Fabio-Campos-7/publication/266051378_Uso_da_Escala_Likert_na_Analise_de_Jogos/links/54b1b66e0cf28ebe92e18fdb/Uso-da-Escala-Likert-na-Analise-de-Jogos.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2023.
AMORIN, Andrea de Lima Trigueiro; ARAÚJO, Maria Jovelina da Cruz Guimarães. Como o isolamento social causado pela pandemia de Covid-19 impactou o consumo de podcasts no Brasil: uma análise de matérias jornalísticas nacionais. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.3, p. 25802-25815, mar 2021. Disponível em: <https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/26323/20875>. Acesso em: 01 maio. 2023.
BERMUDES, Wanderson Lyrio; SANTANA, Bruna Tomaz; BRAGA, José Hamilton Oliveira; SOUZA, Paulo Henrique. Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.18, n.2, p. 7-20, maio/ago. 2016. Disponível em: <https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v18n216-01/5242>. Acesso em: 15 ago. 2023.
COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro: edição revista e atualizada com exercícios práticos. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
CRUZ, Sónia Catarina. O podcast no ensino básico. In: CARVALHO, A. A. (Org.). Actas do Encontro sobre Podcasts. Braga: CIEd, p. 65-80, 2009. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9991/1/Cruz-2009-Enc%20sobre%20Podcasts.pdf>. Acesso em: 01 maio. 2023.
FERNANDES, Laís Cerqueira; MUSSE, Christina Ferraz. O potencial da narrativa transmídia em podcasts: contando histórias na era da convergência. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Joinville, SC. 2 a 8/09/2018. Disponível em: <https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2018/resumos/R13-1651-1.pdf>. Acesso em: 3 maio. 2023.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Aprofundamento de uma estratégia de classificação para podcasts na educação. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 391 - 411, 2015. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816322015391>. Acesso em: 01 maio. 2023.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v.18, n.2, p. 55-70, Jul.-Dez., 2017. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414>. Acesso em: 25 abr 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002. Bibliografia. ISBN 85·224-3169-8
LUIZ, Lucio; ASSIS, Pablo de. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias Digitais. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/r5-0302-1.pdf>. Acesso em: 5 maio. 2023.
MACHADO, Braulio da Silva. O ensino do futsal: as tecnologias educacionais em rede, uma cartografia da midiatização e a roteirização de processos didáticos-pedagógicos. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.
MARIANI, Fábio; CARVALHO, Ademar de Lima. Pesquisa participante: um recorte teórico acerca da abordagem de pesquisa e suas influências epistemológicas. Revista da Faculdade de Educação. Ano VII, nº 12 (jul./dez. 2009). Disponível em: < https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3648>. Acesso em: 10 maio 2023.
MELO, Narcisa Castilho. PODCAST: uma nova ferramenta no contexto educacional. Educação Sem Distância, Rio de Janeiro, n.3, jun. 2021. Disponível em: <https://educacaosemdistancia.unyleya.edu.br/esd/article/view/100/31>. Acesso em: 2 maio. 2023.
OLIVEIRA, André Luiz Turchiello; ROCHA, Karla Marques da. Novas Perspectivas Acerca da Utilização de Tecnologias Educacionais em Rede no Instituto Federal Farroupilha | Campus São Vicente do Sul. In: Ana Cláudia Oliveira Pavão; Karla Marques da Rocha. (Org.). Tecnologias Educacionais Em Rede produtos e práticas inovadoras. 1ed.Santa Maria: Experimental pE.com UFSM, 2017, v. 1, p. 19-32. Disponível em: < https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/517/2019/01/Tecnologias-educacionais-em-rede-produtos-e-pr%C3%A1ticas-inovadoras_2017.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023.
SAIDELLES, Tiago; MINUZI, Nathalie; BARIN, Cláudia Smaniotto; SANTOS, Leila Maria Araújo. A utilização do Podcast como uma ferramenta inovadora no contexto educacional. 23ª Seminário Internacional de Educação, Tecnologias e Sociedade. 2018. Disponível em: <https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1143>. Acesso em: 06 maio 2023.
SILVA JÚNIOR, Severino Domingos; COSTA, Francisco José. Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia (ISSN 2317-0123 On-line), São Paulo, Brasil, V. 15, p. 1-16, outubro, 2014. Disponível em: <https://revistapmkt.com.br/wp-content/uploads/2022/01/1_Mensuracao-e-Escalas-de-Verificacao-uma-Analise-Comparativa-das-Escalas-de-Likert-e-Phrase-Completion-1.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2023.
SIMÕES, Vivianne Augusta Pires. Tecnologia, tecnologia educacional e novas tecnologias. Akrópolis, 10 (4), out/dez., 2002. Disponível em: <https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/akropolis/article/view/1917/1667>. Acesso em: 2 maio. 2023.
SOUSA, Adão; BESSA, Fátima. Podcast e utilização do software Audacity. AA Carvalho, Manual de Ferramentas da Web, v. 2, p. 41-56, 2008. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/55609243.pdf#page=41>. Acesso em: 09 jun. 2023.
SPOTIFY. Spotify Podcast: MuzyCAST. 2020. Página inicial. Disponível: https://open.spotify.com/show/6Z89Nj1l050AVm8TTBznrJ?si=ca5daa5050ec4769. Acesso em: 9 maio. 2023.
TREMESCHIN, Leonardo. PAUTA: COMO CRIAR E GUIAR SEU PODCAST. 2013. Disponível em: <https://mundopodcast.com.br/podcasteando/pauta-criar-podcast/>. Acesso em: 15 maio. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.