REMOTE TEACHING AND ANGLOPHONE LITERATURES: THE CHALLENGE OF PRACTICE AS A CURRICULUM COMPONENT
Keywords:
Practice as a curriculum component, Remote teaching, Anglophone Literatures.Abstract
This paper describes the challenges concerning practice as a curriculum component amidst emergency remote teaching at the Federal University of Santa Maria via the Special Home Exercise Regime, in effect since the beginning of the COVID-19 pandemic in Brazil, in March 2020. Considering all the necessary adaptations to the implementation of a new curriculum of a teaching degree programme in the middle of a pandemic and in a remote teaching environment, all subjects have inevitably been impacted. Practice as a curriculum component, which has been part of the pedagogical proposals of teaching degree programmes in Brazil in recent years, also poses additional challenges, since it should be addressed in some way in the remote teaching modality. This paper shares a proposal involving the teaching of anglophone literatures to students enrolled in the subject Anglophone Literatures VI (belonging to the 6th semester of the teaching degree programme) at the Federal University of Santa Maria, focussing on the task of devising a lesson plan as part of a practice as a curriculum component activity in remote teaching environments. As a result, literature proved to be a fruitful subject in such endeavour, as academics were engaged and their contact with literary artefacts was indeed stimulated via online tools, making the literary experience captivating.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES n.º 492, de 3 de abril de 2001. Brasília, DF, 2001a.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES n.º 15, de 2 de fevereiro de 2005. Brasília, DF, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 28, de 2 de outubro de 2001. Brasília, DF, 2001b.
GOOGLE MEET. Como usar a videoconferência do Google Meet. Disponível em: https://apps.google.com/intl/pt-BR/meet/how-it-works/. Acesso em: 02 jun. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1992.
MOODLE. Sobre o Moodle - Nossa Missão e Valores. Disponível em: https://moodle.com/pt/sobre/. Acesso em: 01 jun. 2021.
MOHR, Adriana; WIELEWICKI, Hamilton de Godoy (Orgs). Prática como Componente Curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.
STEFANI, Mônica; PEREIRA, Tiago F. Literaturas Anglófonas e ensino em meio à pandemia de COVID-19: uma experiência no Sul do Brasil. Revista Terceira Margem, Rio de Janeiro, v. 24, n. 44, set./nov. 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/36004/21366. Acesso em: 10 mar. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.