“THEY HAVE TAUGHT ME A THING OR TWO ABOUT HUMAN RELATIONS AND CHANGED MY PROFESSIONAL IDENTITY IN THE PROCESS”: A NARRATIVE BY A TEACHER EDUCATOR DURING THE COVID-19 PANDEMIC
Keywords:
Teacher education, Remote learning, Human relations.Abstract
This experience report derives from a professor teaching in an English Language Education undergraduate course in a State University in the South of Brazil, during the COVID-19 pandemic. The narrative focuses on human relations and the ethical responsibility towards two groups taught. The report discusses the encounters (in synchronous classes via Google meet) with pre-service teachers by means of voices from the Philosophy (LARGE, 2015; LÉVINAS [1988] 2020), the Education (TODD, 2003; 2015), and the Applied Linguistics (BEIJAARD; MEIJER; VERLOOP, 2004) fields. Some of the examples provided also support the viewpoint of professional identity as being a process, instead of a product. In sum, the narrative provides insights related to Teacher Education, human relations, and professional identity.
Downloads
References
BEIJAARD, D.; MEIJER, P. C.; VERLOOP, N. Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, Amsterdam, v. 20, n. [s], p. 107-12, 2004.
CHAN, E. Y. The Transforming Power of Narrative in Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, Canberra, v. 37, n. 3, p. 111-127, 2012.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução CONEP nº 510/2016, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre normas em pesquisa envolvendo seres humanos. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 07 apr 2016.
DOBOZY, E. Are teacher education students ready for online learning? Teaching English with Technology, local, v. 1, n. 9, p. 1-15, 2009.
LARGE, W. Lévinas’ Totality and Infinity. New York: Blommsburry Academic, 2015.
LÉVINAS, E. Totalidade e infinito. 3 ed. Lisboa: Martinus Nijhoff, [1988] 2020.
LÉVINAS, E. Otherwise Than Being or Beyond Essence. Pennsylvania: Duquesne University Press, 1998.
RICHARDSON, J. C.; ALSUP, J. From the Classroom to the Keyboard: How Seven Teachers Created Their Online Teacher Identities. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Athabasca, v. 16, n. 1, p. 142-167, 2015
ROCHA, C. H. “Escute com seu corpo”: o potencial subversivo do afeto em tempos sombrios. Revista X, Curitiba, v. 15, n. 4, 2020, p. 115-125.
SPALDING, E. et al. Learning to Teach: It’s Complicated But It’s Not Magic. Journal of Teacher Education, California, v. 62, n. 1, p. 3-7, 2011.
TODD, S. Learning From the Other: Lévinas, psychoanalysis, and ethical possibilities in education. New York: State University of New York Press, 2003.
TODD, S. Creating transformative spaces in Education: Facing Humanity, Facing Violence. Philosophical Inquiry in Education¸ California, v. 23, n. 1, p. 53-61, 2015.
WILES, R. et al. The management of confidentiality and anonymity in social research. International Journal of Social Research Methodology, California, v. 11, n. 5, p. 417-428, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.