Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental

Authors

  • Estefania Bertoldo Venturini Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Vânia Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613085445

Keywords:

Physical Education, Environmental Education, Philosophy of Life, Practical Alternatives

Abstract

The established environment crisis requires a transforming education and with this ideal we havethe proposals of the Ambient Education. Ahead of this question, this article rescues philosophicalaspects of the Physical Education that related with the current educational necessities assumed tocontribute for the development and improvement of the perceptions. As tool we considers somealternative practices that are brought for the educational teachings of the Seicho-No-Ie, Onephilosophy of practical life with religious aspect. The lack of reflective works that approach theman as a unique being into the discipline of Physical Education, justifies the elaboration of thisdocument that had as main objective to construct methodological bases to assist the professionalsof this area to contribute significantly with the actions of Environmental Education. As secondaryobjective through a more holistic perspective of perception it was intended to innovate therelations between the Physical Education and the natural areas of the knowledge, emphasizing theeducational aspects of this discipline. Through the philosophy of life Seicho-No-Ie, appears newperspectives of work and aiming at the transformation of the individual perception for theimprovement of the holistic perception of the world, some practical for action of AmbientEducation are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estefania Bertoldo Venturini, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Aluna do curso de Pós Graduação Especialização em Educação Ambiental. Centro de Ciências Rurais - CCR.

Vânia Medianeira Flores Costa, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Doutora do curso de Pós Graduação Especialização em Educação Ambiental. Centro de Ciências Rurais - CCR.

References

AMARAL, J. J. F. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Disponível em: http://200.17.137.109:8081/xiscanoe/courses1/mentoring/tutoring/Como%20fazer%20pesquisa

%20bibliografica.pdf. Acesso em: 27/Ago. 2011.

ARAÚJO, D. S. M. S, ARAÚJO C. G. S. Aptidão física, saúde e qualidade de vida relacionada à saúde em adultos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 6, n. 5 – Set/Out. 2000.

BRANDOLT, P. R. M. Processo de trabalho e saúde do professor do ensino médio: uma abordagem ergonômica. 201f. Tese Doutorado – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis, 2006.

BRASIL ESCOLA. Relógio do sol. Disponível em: http://www.brasilescola.com/geografia/relogiosol.htm. Acesso em: 8/Dez. 2011

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 10ª ed. São Paulo: Cortez. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2006.

FERNANDES, C. A. V., BARBOSA, I. M da S. P. Educação e Mudança. Revista Educação, v. 1, 2006.

FESTIVAIS PAN-HELÉNICOS. Disponível em: http://www.infopedia.pt/$festivais-panhelenicos. Acesso em: 30/Nov. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GARCIA, R. P.; LEMOS, K. M. A estética como um valor na educação física. Revista paulista de educação física, 17(1), 32-40, 2003.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOLDBERG, L. G., YUNES, M. A. M., FREITAS J. V. de. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 97-106, Jan./Abr. 2005.

GRÜN, Mauro. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 6ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2002.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, 2003.

KANUMA, K. Educação do Filho de Deus, v. 2. Tradução Seicho-No-Ie do Brasil, 3ª ed. São Paulo, 2007.

KANUMA, K. Educação do filho de Deus, v.1. Seicho-No-Ie do Brasil, São Paulo, 2007.

LEITE, R. A. P., HARTMANN, C. A Temática Ambiental como Proposta Transversal da Educação Física no Ensino Médio. Piracicaba: Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP, 2007.

MARINHO, A; INÁCIO, L. D. Educação Física, meio ambiente e aventura: um percurso por vias instigantes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n.3. Campinas-SP: Autores Associados, 2007.

MARINHO, A. Lazer, natureza e aventura: compartilhando emoções e compromissos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p.143-153. Campinas (SP): Autores Associados, Jan, 2001.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez/UNESCO, 2002.

MONTEIRO, S. V. Subjetividade, Amizade e Montanhismo: Potencialidades das experiências de lazer e aventura na natureza. Revista Motrivivência, ano XVI, nº. 22, p. 71-91. Jun. 2004.

ORTEGA, R., DEL REY R. Estratégias educativas para a prevenção da violência. Brasília: UNESCO, UCB, 2002.

PAPALIA, D. E., OLDS, S. W. Desenvolvimento Humano. 7ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PLANALTO, LEI 9.795/1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 9/Jan. 2012.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2001.

RÊGO, C. C. de A. B., ROCHA, N. M. F. Avaliando a educação emocional: subsídios para um repensar da sala de aula. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 135-152, Jan./Mar. 2009.

SAMPAIO, D. M. A pedagogia do ser: educação dos sentimentos e dos valores humanos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

SANTIN, S. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. 2ª ed. Revista Ijuí: Unijuí, 2003.

SATO, M., CARVALHO, I. C. M. e cols. Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SEICHO-NO-IE DO BRASIL (orgs). Módulo de estudo da Seicho-No-Ie. Superintendência das atividades dos preletores: Módulo I, 5ª ed. 2011.

______. Diário de elogio. Disponível em: http://www.sni.org.br/educadores/diario_de_elogios.asp. Acesso em: 15/Dez. 2011.

SANTOS, G. C. Roteiro para elaboração de memorial. Campinas, SP. 2005.

TAHARA, A. K.; FILHO, S. C. Atividades Físicas de Aventura na Natureza (AFAN) e Academia de Ginástica: Motivos de Aderência e Benefícios Advindos da Prática. Revista Movimento, Porto Alegre, v. XV, n. 3, p. 187-208. Jul./Set. 2009.

TAHARA, A. K.; FILHO, S. C.; SCHWARTZ, G. M. Meio Ambiente e Atividades de Aventura: significados de participação. Revista Motriz, Rio Claro, v. 12, n. 1, p. 59-64. Jan./Abr. 2006.

TANIGUCHI, J. Diário do Relógio do Sol. Seicho-No-Ie do Brasil. São Paulo, 2011.

TANIGUCHI, M. Expressemos Deus em nos mesmos, no nosso modo de viver. Revista Fonte de Luz, n. 400, p. 27. São Paulo: Seicho-No-Ie do Brasil, 2007.

TANIGUCHI, M. A Verdade da Vida. v.14, 6ª ed. Tradução Seicho-No-Ie do Brasil, São Paulo, 2009.

______. A Verdade da Vida. v. 25. Tradução Seicho-No-Ie do Brasil, São Paulo, 2009.

______. A Cartilha da Vida. v. 1. Tradução Seicho-No-Ie do Brasil, São Paulo, 2007.

SEICHO-NO-IE do BRASIL. Disponível em: http://www.sni.org.br/oque.asp. Acesso em 20/Ago. 2011.

______. Organização da Seicho-No-Ie. Disponível em: http://www.sni.org.br/organizacao.asp. Acesso em: 15/Dez. 2011.

______. Meio Ambiente. Disponível em: http://www.sni.org.br/meioambiente/quemsomos.html. Acesso em: 15/Dez. 2011.

______. Superintendencia dos educadores. Disponível em: http://www.sni.org.br/educadores. Acesso em: 15/Dez. 2011.

Published

2012-06-11

How to Cite

Venturini, E. B., & Costa, V. M. F. (2012). Utilização de práticas alternativas da filosofia de vida seicho-no-ie voltadas para ações de educação ambiental. Monografias Ambientais, 7(7), 1705–1716. https://doi.org/10.5902/223613085445