Análise dos parques naturais de Canela/RS com ênfase nas atividades de educação

Authors

  • Leonardo Francisco Stahnke Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Vânia Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082785

Keywords:

Parks, Canela, Environmental Education

Abstract

The present article was analyzed the environmental education activities performed in theNatural Paks of Canela/RS, including its relationship with the Sustainable Tourism. Thus, initiallywere identified the parks with relevant natural characteristics and developed a questionnaire thatwas answered through email by their administrators. The questionnaire is composed of 15questions which aimed to assess broad and restricted issues about the area of the parks, likelocation and premises, management, public, conservational aspects, social relations andenvironmental education practices. Of the 17 national parks listed, 10 completed thequestionnaire. From this study it was found that there is a much unpreparedness in relation to theadministration of the parks on their conservation and management. There is also evidence of lackof knowledge about the abiotic, biotic and socioeconomic facts of the parks, which most don’thave any management plan. There is a deep unpreparedness of the directors in relation to theconcepts of sustainable tourism and to their own environmental education practices, making useof these terms indiscriminately as green-marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei Federal nº 9.985, de 18 de julho de 2000. Dispõe sobre o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9985.htm. Acesso em: 1 jul. 2010.

BRASIL. Lei Federal nº 11.428, de 22 de dezembro de 2006. Dispõe sobre a utilização e proteção da vegetação nativa do Bioma Mata Atlântica, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-

/2006/lei/l11428.htm. Acesso em: 18 mai. 2010.

CANELA. Lei Municipal nº 1.879, de 18 de julho de 2002. Dispõe sobre o ordenamento estrutural dos órgãos Administração Municipal de Canela e dá outras providências.

CAPRA, F. A Teia da Vida: Uma nova compreensão científica dos seres vivos. São Paulo: CULTRIX, 1996. 256p.: il.

DIAS, G. F. Pegada Ecológica e sustentabilidade humana. São Paulo: Gaia, 2002. 264 p.

_________. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004. 551 p.

_________. Atividades interdisciplinares de educação ambiental: práticas inovadoras de educação ambiental. 2. ed. rev., ampl. E atual. São Paulo: Gaia, 2006. 224 p.

FONTES, E. O.; LAGE, C. S. Apropriação do espaço pelo turismo em Sauípe e seu impacto no desenvolvimento local. In: CORIOLANO, L. N. M. T.; LIMA, L. C. (Org.). Turismo Comunitário e Responsabilidade Socioamiental. Fortaleza: EDUECE, 2003. p. 92-101.

GEOPROSPEC. Plano de Manejo Parque Ecológico Vale da Ferradura. Canela, julho de 2007.

GRUMBINE, E. The University of the wilderness. Journal of Environmental Education, n. 14, p. 3-7, 1988.

HAM, S. H. Interpretacion Ambiental: Uma Guia Pratica para Gente com Grandes Ideas y Presupuestos Pequeños. Colorado, USA: North. Am. Press, 1992. 473p.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades: Estimativa da População 2009. Disponível em:

http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1. Acesso em: 10 jun. 2010.

MORALES, J. Classificacion de los Medios Interpretativos. In: Manual para la Capacitación del Personal de Áreas Protegidas. Moore, A Ed. National park Service, USA, 1992.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003. 118p.

MYERS, N.; MITTERMEIER, R. A.; MITTERMEIER, C. G.; FONSECA, G. A. B.; KENT, J. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature. n. 403, p. 853-858, 2000.

PRIMACK, R. B.; RODRIGUES, E. Biologia da Conservação. Londrina: E. Rodrigues, 2001.

QUINTAS, J. S. Introdução à Gestão Ambiental Pública. Brasília: IBAMA, 2002.

SCHWARTZ, G. M. A arte no contexto da Educação Física. Rio Claro: Motriz, v. 5, n. 1, p. 49-52, Junho de 1999.

VASCONCELLOS, J. M. de O. Educação e Interpretação Ambiental em Unidades de Conservação. Cadernos de Conservação. Ano 03. nº 04. Dezembro de 2006. Fundação O Boticário de Proteção à Natureza. Curitiba. 86 p.

VIVER SERRA RS 2005/2006. RBS Publicações. Agosto 2005. Porto Alegre. 215 p.

Published

2011-03-31

How to Cite

Stahnke, L. F., & Costa, V. M. F. (2011). Análise dos parques naturais de Canela/RS com ênfase nas atividades de educação. Monografias Ambientais, 2(2), 320–334. https://doi.org/10.5902/223613082785

Issue

Section

ARTICLES