A língua espanhola como ferramenta para prática da educação ambiental

Authors

  • Luana Montagner Pires Penteado Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Marcelo Barcellos da Rosa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082296

Keywords:

Spanish language, Environmental education, Interdisciplinary

Abstract

The teaching of Spanish language can be thought as a possible and effective interdisciplinary tool inthe practice of the environmental education. If we consider the Spanish as one of the most widelyspoken languages in the news and that its use allows both new forms of learning and the promotionof education less fragmented, the present work, in the light of the Spanish language as a means orvector, an awareness of environmental issues in the school. This work was carried out by performinga literature reflective, which was considered the relevance of language as a mediator of humancommunication. In addition, students at 6th and 8th grades of the State Institute of Education Tiarajúfrom São Sepe - RS worked a material in Spanish involving earthly identity of the student'sperspective of the environment and its preservation. Therefore, we tried to sharpen the thinking ofstudents about the environmental problems they see in their lives and what possible actions thatshould be applied in the process of softening the impact humans are having on the environment. Thestudy showed that the teaching of environmental education to be an applicant to practice or routineeducation, or be incorporated as a routine action and advise that the Spanish language can contribute to it, discussing and reflecting the attitudes and environmental values society. Thus, wecan see that students recognize the human impact on the environment, but require actions tofacilitate the process, the internalization, much of the actual execution of environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSUMPÇÃO, I. Interdisciplinaridade: uma tentativa de compreensão do fenômeno. In: FAZENDA, I. (Org.) Práticas Interdisciplinares na Escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993. 147p.

BARROS , J. C. L. et al. O Direito e a Educação Ambiental como instrumento de reação ao controle externo do patrimônio ambiental natural brasileiro. In: Revista Núcleo de Pesquisa Interdisciplinar

NPI. São Manoel, 10 de maio de 2006. Disponível em: http://www.fmr.edu.br/npi/011.pdf. Acesso em: fevereiro de 2010.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. 174 p.

CAPRA, F. A Teia da Vida: Uma Nova Compreensão Científica dos Sistemas Vivos. São Paulo: Cultrix, 1995.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004. 254 p.

COIMBRA J. Á. A. Considerações sobre a Interdisciplinaridade In: A. PHILIPPI Jr.; TUCCI, C. E. M.; HOGAN, D. J.; NAVEGANTES, R. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. São Paulo: Signus Editora, p. 52 – 70, 2000.

HOUAISS, A. (Org.) Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 2 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. In: Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189 – 205, março de 2003.

________. Educação e meio ambiente – transformando as práticas. In: Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.:il, n. 0 (nov.2004). Brasília: Rede Brasileira de Educação Ambiental, 2004. 140 p.

LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDBEN, Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996.

LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUZZI, D. Educação Ambiental: Pedagogia, Política e Sociedade. In: PHILIPPI Jr, A., PELICIONI, M. C. F. (Editores). Educação Ambiental e Sustentabilidade. Coleção Ambiental, São Paulo: Manole, p. 381– 400, 2005.

MARQUES, T. R. M. Interdisciplinaridade: Dificuldades e Perspectivas (Uma reflexão sobre a questão interdisciplinar na escola). Monografia (Especialização em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. 44p.

MINAYO, M. C. (Org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. PRINCÍPIOS DO MERCOSUL. Disponível em: http://www2.mre.gov.br/unir/webunir/bila/06/2mercosu/merco09.htm. Acesso em: 5 de fevereiro

de 2010.

SANTOS, S. O. Princípios e Técnicas de Comunicação, In: PHILIPPI Jr, A.; PELICIONI, M. C. F. (editores). Educação Ambiental e Sustentabilidade. Coleção Ambiental, São Paulo: Manole, p. 437–465, 2005.

WIKIPEDIA. A enciclopédia livre. Disponível em: www.wikipedia.com.br. Acesso em: 25 janeiro de 2010.

Published

2010-11-24

How to Cite

Penteado, L. M. P., & Rosa, M. B. da. (2010). A língua espanhola como ferramenta para prática da educação ambiental. Monografias Ambientais, 1(1), 133–147. https://doi.org/10.5902/223613082296

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)