Environmental awareness education: textual genres approach through reading and writing workshops

Authors

  • Fátima Rosemilda Ferreira Duarte Borges Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Luciana Borba Benetti Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820638

Keywords:

Environmental awareness education, Interdisciplinary, Textual genres

Abstract

Environmental Awareness Education means practical actions to build relationships based on responsibility and reasonable use of nature resources and environment as well as the perpretation and maintenance of all the planet living things. Considering that the following article presents research data about projects developed at Escola de Ensino Fundamental Dr Pery da Cunha Gonçalves located in São Gabriel /RS ,  8º grade, subject of Portuguese Language. The main objective was study subjects and situations related to environmental awareness offering reflexive and critical actions to understand man and nature relation.  Reading and Writing Workshops to produce texts using  Journalistic Genre as well as the study of the transversal  theme were used as methodology. One of the obtained results was waking up students to critical observations allowing them to evaluate how their life styles impact the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Rosemilda Ferreira Duarte Borges, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Possui graduação em Letras pela Universidade da Região da Campanha.

Luciana Borba Benetti, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Associado I da Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA/Campus São Gabriel.

References

ACSELRAD, Henri; VIEIRA, Liszt & GUARANY, Reinaldo. Ecologia Direito do Cidadão. Rio de Janeiro: Gráfica JB, 1993.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde/ Temas Transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF,V.9,1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, V.2,1997.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 18. ed., São Paulo: Papirus Editora, 2014.

FAZENDA, Ivani. Didática e Interdisciplinaridade. 17 ed. São Paulo: Papirus Editora, 2013.

FILHO, Francisco Alves. Gêneros Jornalísticos/ notícias e cartas de leitor no ensino fundamental. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

HUTCHISON, David. Educação Ecológica: ideias sobre consciência ambiental. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

MÜLLER, Jackson. Educação Ambiental: Diretrizes para a prática pedagógica. Porto Alegre/RS: Edição FAMURS.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras Edições e Livraria LTDA, 2013.

Published

2015-12-07

How to Cite

Borges, F. R. F. D., & Benetti, L. B. (2015). Environmental awareness education: textual genres approach through reading and writing workshops. Monografias Ambientais, 14, 52–64. https://doi.org/10.5902/2236130820638