A psicomotricidade: uma ferramenta de ajuda aos professores na aprendizagem escolar
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613086190Palavras-chave:
Education, Psychomotricity, LearningResumo
Esta pesquisa tem como objetivo primordial constatar a importância que a psicomotricidade se bem trabalhada com exercícios motores desenvolvidos em quadra e em sala de aula podem desenvolver uma melhora significativa. Sabe-se que a psicomotricidade se caracteriza por uma educação que se utiliza do movimento para atingir outras aquisições mais elaboradas como intelectuais. As entrevistas foram direcionadas a professores das séries iniciais de uma escola municipal de ensino fundamental e serviram para ouvir o que os professores tem a dizer sobre a importância dessa ferramenta de ajuda para a aprendizagem.
Downloads
Referências
BARRETO, Sidirley de Jesús.Psicomotricidade,educação e reeducação.2ª.ed. Blumenau: Livraria Acadêmica, 2000.
FONSECA, Vitor. Psicomotricidade. 2ª. ed.São Paulo:Martins Fontes,1988.
OLIVEIRA, Gislene de Campos. Psicomotricidade:educação e reeducação num enfoque psicopedagógico.Petrópolis:Vozes,1997.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária Ltda,1987.
WALLON, Henri. As origens do caráter na criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1971.
WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Lisboa: Moraes Editores, 1979.
AJURIAGUERRA, J.de.Manual de psiquiatria infantil.Rio de Janeiro:Editora Masson do Brasil Ltda,1980.
MELCHERTS, Hurtado Johann Gustavo Guillermo. Educação Física pré-escolar e escolar: uma abordagem psicomotora. 5ª. ed.Porto Alegre:Edita,1996.
GESELL, Arnold ET alli.El niño de 1 a 5 años.Buenos Aires:Pai-dos,1977.
SKINNER, B.F.Ciência e comportamento humano.São Paulo:Martins Fontes,1978.
SCOTT, K.Powers;HOWLEY,T.Edward.Fisiologia do exercício:teoria e aplicação ao condicionamento e ao desempenho.3ª.ed.São Paulo:Editora Manole Ltda,2000.
WALLON, Henri; ALFANDÉRY, Hélène G. Educação-pensadores.Recife: Editora Massangana, 2010.
MEUR, A; STAES, L.Psicomotricidade: educação e reeducação. São Paulo: Editora Manole Ltda, 1984.
SANTOS, R.C.F et al.Psicomotricidade:uma ferramenta norteadora no processo de ensinoaprendizagem de crianças com dislexia.Revista Ciência em Extensão,São Paulo,v.5,n.2,p.79, 2009.
LE BOULCH, Jean. A Educação Psicomotora: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes
Médicas, 1983.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.