DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE

Authors

  • Renata Silva Araújo Universidade de São Paulo - USP
  • Ednilson Viana Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611707231

Keywords:

Resíduos Sólidos, Diagnóstico de Resíduos, Gestão de Resíduos, Universidade.

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/223611707231

The School of Arts, Sciences and Humanities (EACH), unit that belongs to the University ofSão Paulo (USP) generates a large amount of solid waste that can be classified as hazardous andnon-hazardous, according to NBR 10.004/2004. Knowing the types and quantity of wastegenerated, as well as forms of handling is important to get elaboration and implementation of amanagement plan for the unit. This paper presents a diagnosis of solid waste generated in EACHyear 2011. This diagnosis refers to data characterization and of handling of waste generated there,obtained from information ceded by employees, field observation and collection and analysis ofwaste discarded during the study period. Results showed that in only one week was generated541.93 kg of waste, most of which is classified as refuse. In addition were generated only one day, in the restaurant located in the unit, 233.34 kg of waste, with 84.2% corresponded to organicmatter. The data demonstrate the importance of programs of selective collection, composting andenvironmental education to sensitization of the academic community. Also, indicate the need forinfrastructure improvements and acquisition of equipment for the proper handling of solid wastegenerated in the unit.

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Author Biographies

Renata Silva Araújo, Universidade de São Paulo - USP

Graduanda em Gestão Ambiental pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH) da Universidade de São Paulo (USP).

Ednilson Viana, Universidade de São Paulo - USP

Pós-doutor em Saneamento pela Universidade Federal de São Carlos e professor do curso de Gestão Ambiental da EACH/USP.

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Published

2013-01-09

How to Cite

Araújo, R. S., & Viana, E. (2013). DIAGNÓSTICO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS GERADOS NA ESCOLA DE ARTES, CIÊNCIAS E HUMANIDADES (EACH) COMO INSTRUMENTO PARA A ELABORAÇÃO DE UM PLANO DE GESTÃO NA UNIDADE. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 8(8), 1805–1817. https://doi.org/10.5902/223611707231

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