Contribution of Digital Learning Object “Futsal RIVED” in de Processo of Teaching and Physical Education

Authors

  • Ana Paola Bavaresco Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Liziany Medeiros Muller Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0001-7325-6611
  • Aline Pereira de Arruda Rech Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117012648

Keywords:

ICT, Education, Digital Learning Object, Physical Education

Abstract

This study aims to evaluate the contribution of a digital learning object (ODA) in the teaching and learning process of students of Physical Education. The methodology used was a qualitative research with action. The ODA used was "Futsal RIVED" which presents a pedagogical proposal for teaching the fundaments of soccer.  It was held the interactivity and exploration of ODA individually and in groups where it was analyzed, discussed, explored according to the proposed goals. It is concluded that the technologies applied in education as teaching resources acquire functions to help in the teaching-learning process bringing new views and different ways of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liziany Medeiros Muller, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Associada I da Universidade Federal de Santa Maria

Aline Pereira de Arruda Rech, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede pela Universidade Federal de Santa Maria

References

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. B. (2009). Integração tecnológica, linguagem e representação. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com.br/2009/02/integracao-tecnologica-linguagem-e.html Acesso: out/2012.

AQUINO, M.A. O Novo Status da Informação e do Conhecimento na Cultura Digital. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 18, n 1, p. 70-100, jan/abr 2008.

AUDINO, D. F.; NASCIMENTO, R. S. Objetosde Aprendizagem: Diálogos entre Conceitos e uma Nova Proposição Aplicada à Educação. Revista Contemporânea de Educação, vol. 5, n° 10, jul/dez, p.128-148, 2010. Disponível em: http://www.revistacontemporanea.fe.ufrj.br/index.php/contemporanea/article/view/122/113Acesso: out/2012.

BARROS, D.M.V.B. Guia Didático sobre as Tecnologias da Comunicação e Informação: Material para o Trabalho Educativo na Formação Docente. Rio de Janeiro: Vieira & Lente, 2009. 160p.

COSTA, L.; LEMOS, A. Um modelo de inclusão digital: o caso da cidade de Salvador.

DEMO, P. TICs e Educação. 2007. Disponível emhttp://pedrodemo.sites.uol.com.br/textos/tics.html Acesso: out/2012.

FREIRE, P. (2006). Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

FREIRE. P. Pedagogia do Oprimido.17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GIL, A. C. (2002). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo. Atlas.

GUILHERMO, O. E.P. TAROUCO, L. M. R.; ENDRES, L. A. M. Desenvolvimento de Objetos Educacionais: experimentos em hidráulica. Revista Renote: Novas Tecnologias na Educação, v.3, n°2, 2005. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/search/titles?searchPage=6Acesso: out/2012.

KENSKI, V. M. O Ensino e os resursos didáticos em uma sociedade cheia detecnologias. In VEIGA, Ilma P. Alencastro (org). Didática: o Ensino e suas relações. Campinas,SP, Papirus, 1996.

KENSKI. V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP. Papirus, 2007.

MARTINSI, M.C. (2008). Situando o Uso da Mídia em Contextos Educacionais. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com.br/2008/12/situando-o-uso-da-mdia-em-contextos.html Acesso: out/2012.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica.Campinas : Papirus, 2000.

RIVED, Rede Internacional Virtual de Educação. Futsal RIVED: Guia do Professor. Categoria: Educação Física Escolar 5º a 8º série, ensino fundamental. Subcategoria: Esporte Futsal. Disponível em: http://objetoseducacionais2.mec.gov.br/bitstream/handle/mec/12469/GUIA%20DO%20PROFESSOR_Futsal.pdf?sequence=9Acesso: out/2012.

RODRIGUES, R. B. TICs na Educação Física Escolar: é preciso saber utilizar. EFDesportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, ano 15, nº 147, agosto, 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd147/tics-na-educacao-fisica-escolar.htm Acesso: out/2012.

ROSINI, A. M. (2007). As Novas Tecnologias da Informação e a Educação à Distância. São Paulo: Cengage Learning.

SEBRIAM, Débora C. da Silva. Utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino da Educação Física.Université de Poitiers Faculdade de Motricidade Humana de Lisboa Universidad Nacional de EducacióndeMadrid. Madrid: 2009 (Dissertação de Mestrado).

SILVA, M.N.S. Formação do Professor, Pedagogia de Projetos e as Tecnologias da Informação e Comunicação. Práxis Educacional, vol. 3, n. 3, 2007. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/351 Acesso em: nov/2012.

TAJRA, S. F. Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para oprofessor da atualidade. 3ª ed. São Paulo, SP: Érica, 2001. p.84.

TAVARES, Romero. Objetos de Aprendizagem. Educação 360º. Entrevista concedida a Conexão Professor, Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: http://www.conexaoprofessor.rj.gov.br/entrevista_03.aspAcesso: out/2012.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Unicamp/NIED, 1998.

WALLAUER, C. Z. P. Objetos de Aprendizagem como Apoio ao Processo de Alfabetização. UFSM, 2010.

Published

2014-04-15

How to Cite

Bavaresco, A. P., Muller, L. M., & Rech, A. P. de A. (2014). Contribution of Digital Learning Object “Futsal RIVED” in de Processo of Teaching and Physical Education. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(1), 545–554. https://doi.org/10.5902/2236117012648

Issue

Section

ARTICLES