O cenário educacional: o professor e a tecnologia da informação e comunicação diante das mudanças atuais
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117012647Keywords:
ICT, Elementary school, Educator, Sand learningAbstract
The objective of this study it evaluates the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) as tools to support teaching in the School Hall Elementary School Octavian Passion Rabbit. The exploratory research methodology was qualitative and he data evaluated from the survey type questionnaire for teachers soft the school. It is noteworthy that before the questionnaire was watching the video Education Network (http://www.youtube.com/watch?v=AJlP6aeR6Lo). The results point to the challenge of educating for innovation and change, planning and deploying dynamic teaching both proposals regarding the adequate training of teachers in planning and methodology to promote student motivation and promotion of the teaching-learning linked the socio-historical conceptions of education, in the cognitive, ethical, political, scientific, cultural, recreational and aesthetic. This study highlights the need for change in the role of teacher, qualifying them to seek ways to act pedagogically with ICT for teachers and students to know, interpret, use, reflect critically technology to not be dominated by promoting the integral development of man, innovation, renewal of education, making critical and reflective teaching, thus allowing the qualitative improvement of the educational process.
Downloads
References
ALMEIDA, M.E.B; PRADO, M.E.B.B. Integração tecnológica, linguagem e representação. 2009. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2009/02/integracao-tecnologica-linguagem-e.html Acesso: out/2012.
ALMEIDA, M.E.B. Novas Tecnologias e Formação de Professores Reflexivos. Revista Nova Escola. Planejamento e avaliação. 2003. Disponível em: http:// revista escola.abril.com.br./(planejamento-e-avaliação/entrevista-pesquisadora-puc-sp-tecnologia sala de aula-568012.Shtm./ acesso em out/2012.
DAMASCENO, M. A. MERCADO, L. P.L. ABREU, G. N. Formando professor pesquisador do Ensino Médio. Maceió: edufal.2007.
ENRICONE, D.A A dimensão pedagógica da prática docente futura. In: ENRICONE, D. (orgs). A docência na educação superior- sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.
HAMZE, A. Linguagem Audiovisual e a Educação. 2010. http://www.educador.brasilescola.com/gestao-educacional/linguagem.htm. Acesso em nov/2012
KENSKI, V. M. Tecnologia e as Alterações no Espaço e Tempo de Ensinar e Aprender. São Paulo: Papirus, 2003.
KENSKI, V. M. Novas tecnologias: o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação. n.8, p. 57-71, 2010. Disponível em:
<http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_07_VA
NI_MOREIRA_KENSKI.
PDF. Acesso em: out/2012
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: 34 1993.
LÉVY, Pierry. Cibercultura. Rio de Janeiro: Ed.34, 1999.
MARTINSI. M.C. (2008). Situando o uso da mídia em contextos educacionais. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2008/12/situando-o-uso-da-mdia-em-contextos.html Acesso:nov/2012.
MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologia: Transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial- virtual. Especialista em projetos inovadores na educação presencial e a distância. 16º- ed. Campinas: Papirus, 2009, p. 11-65.
MERCADO, L. P. L. Novas tecnologias na educação: Reflexões sobre a prática. Luís Paulo Leopoldo Mercado. Maceió: Edufal. 2002.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Artmed, 2000.
PORTO, A. Um olhar comprometido com o ensino. Belo Horizonte: FAPI, 2009.
ROSINI, A. M. (2007). As novas tecnologias da informação e a educação à distância. São Paulo:Cengage Learning.
SAMPAIO, M.N; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
TARJA, S.F. Informática na Educação: Novas Ferramentas Pedagógicas para o Professor da Atualidade. São Paulo. Erica, 2000.
Educação em Rede (http://www.youtube.com/watch?v=AJlP6aeR6Lo)