Use of learning objects digital for flexibilize the knowledge and potentialize the autonomy of learning in teaching of environmental education

Deise Quiele Rauber Fiuza, Liziany Medeiros Muller, Aline Pereira de Arruda Rech, Andreia Oliveira Machado

Abstract


Despite the importance of environmental education (EE) in formal education, it is still weak in teaching practice and much contingent on the use of technology. Thus, this study aims to evaluate the contribution and on the potential use of digital learning objects in teaching environmental education, involving elementary school students of the Colégio Franciscano Sagrado Coração de Jesus, in Arroio do Tigre city. The technology use can result in several contributions to education, such as: student autonomy in the learning process and their inclusion in the digital world. The learning objects propose the use of digital awareness activities through the use of technology with virtual practical activities related to environmental issues, sustainability, fashion, consumerism and waste. Starting from a premise location, but not leaving consider the environment in its multiple aspects, with a broad range of regional and global, was applied to calculate the carbon footprint and environmental education videos built to be virtually spread social networks and Youtube.


Keywords


Education; Environmental Education; Digital Learning Objects; Ecological Footprint; Technology educational

References


ALMEIDA, M.E.B; PRADO, M.E.B.B. Integração tecnológica, linguagem e representação. 2009. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2009/02/integracao-tecnologica-linguagem-e.html. Acesso em 14 de out. 2012

DIAS, Genebaldo Freire. Ecopercepção- Um resumo didático dos

desafios socioambientais. Editora Gaia, 2004.

ENRICONE, D. A dimensão pedagógica da prática docente futura. In: ENRICONE, D. (orgs). A docência na educação superior- sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2005.

GALLOTTA, Alexandre; NUNES, César Augusto. Objetos de aprendizagem a serviço do professor, 2004. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2012.

Global Footprint Network . Site. Disponível em: http://www.footprintnetwork. org/en/index.php/GFN/. Acesso em 23 de out. de 2012.

HAMZE, A. Linguagem Audiovisual e a Educação. 2010. Disponível em: http://www.educador.brasilescola.com/gestao-educacional/linguagem.htm. Acesso em 13 de out. de 2012.

HISTÓRIA DAS COISAS. Versão brasileira do documentário The Story of Stuff, de Annie Leonard, 20min. Disponível em: http://www.youtube.com/watch=v=ZpkxCpxKilI&feature=fvst (primeira parte) e http://www.youtube.com/watch?v=ZgyNw5pIXE8&feature=relmfu, (segunda parte). Acesso em 10 de out. de 2012.

KENSKI, V.M. Educação e tecnologias o novo ritmo da informação. Campinas. Papirus, 6 ed. 2010 v.1. 141 p.

LAZARINI, S. Utilizando a tecnologia a seu favor. Disponível em: http://www.universia.com.br/materia/imprimir.jsp?id=11941. Acesso em: 09 out. de 2012.

MARTINSI. M.C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2008/12/ situando-o-uso-da-mdia-em-contextos.html. Acesso em: 20 de out. de 2010.

NEVES, S. Proposta de educação sócio-ambiental: Educação para o futuro. Uruaçu. 2003. Disponível em: .Acesso em:08 out. 2012.

NITZKE, J. A. CARNEIRO, M. L. F. FRANCO, S. R. K. Ambientes de Aprendizagem Cooperativa Apoiada pelo Computador e sua Epistemologia. In: Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre: UFRGS. Programa de Pós Graduação em Informática na Educação, 2002.

PCNs. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais/ Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.126p. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 15 de out. de 2012.

PEGADA ECOLÓGICA. Que marca quer deixar no planeta? Texto: Mônica Pilz Borba; Coordenação: Larissa Costa e Mariana Valente; Supervisão: Anderson Falcão – Brasília: WWF-Brasil, 2007. Disponível em: http://www.wwf.org.br/ e http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/calculators/http://ecobairro .org.br/site/pegada.pdf, cálculo da pegada ecológica. Acesso em: 03 de nov. de 2012.

PLANETA FAMINTO 2 UM NOVO CAPÍTULO. Documentário brasileiro, 7 min. Disponível em: http://youtu.be/6zWIAtWXNY0. Acesso em 14 de out. de 2012.

SAMPAIO, M.N; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

SANTOS, JÚLIO CÉSAR FURTADO. O Papel do Professor na Promoção da Aprendizagem Significativa, 2008. Disponível em: . Acesso em 10 out. 2012.

VAN BELLEN, H. M. Indicadores de Sustentabilidade: uma análise comparativa.Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina. CPGEP/UFSC, 250 p., 2006.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117012752



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: