Use of learning objects digital for flexibilize the knowledge and potentialize the autonomy of learning in teaching of environmental education

Authors

  • Deise Quiele Rauber Fiuza Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Liziany Medeiros Muller Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0001-7325-6611
  • Aline Pereira de Arruda Rech Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Andreia Oliveira Machado Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0002-8582-4441

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117012752

Keywords:

Education, Environmental Education, Digital Learning Objects, Ecological Footprint, Technology educational

Abstract

Despite the importance of environmental education (EE) in formal education, it is still weak in teaching practice and much contingent on the use of technology. Thus, this study aims to evaluate the contribution and on the potential use of digital learning objects in teaching environmental education, involving elementary school students of the Colégio Franciscano Sagrado Coração de Jesus, in Arroio do Tigre city. The technology use can result in several contributions to education, such as: student autonomy in the learning process and their inclusion in the digital world. The learning objects propose the use of digital awareness activities through the use of technology with virtual practical activities related to environmental issues, sustainability, fashion, consumerism and waste. Starting from a premise location, but not leaving consider the environment in its multiple aspects, with a broad range of regional and global, was applied to calculate the carbon footprint and environmental education videos built to be virtually spread social networks and Youtube.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liziany Medeiros Muller, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Associada I da Universidade Federal de Santa Maria

Aline Pereira de Arruda Rech, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede pela Universidade Federal de Santa Maria

Andreia Oliveira Machado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Adjunta III da Universidade Federal de Santa Maria

References

ALMEIDA, M.E.B; PRADO, M.E.B.B. Integração tecnológica, linguagem e representação. 2009. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2009/02/integracao-tecnologica-linguagem-e.html. Acesso em 14 de out. 2012

DIAS, Genebaldo Freire. Ecopercepção- Um resumo didático dos

desafios socioambientais. Editora Gaia, 2004.

ENRICONE, D. A dimensão pedagógica da prática docente futura. In: ENRICONE, D. (orgs). A docência na educação superior- sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2005.

GALLOTTA, Alexandre; NUNES, César Augusto. Objetos de aprendizagem a serviço do professor, 2004. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2012.

Global Footprint Network . Site. Disponível em: http://www.footprintnetwork. org/en/index.php/GFN/. Acesso em 23 de out. de 2012.

HAMZE, A. Linguagem Audiovisual e a Educação. 2010. Disponível em: http://www.educador.brasilescola.com/gestao-educacional/linguagem.htm. Acesso em 13 de out. de 2012.

HISTÓRIA DAS COISAS. Versão brasileira do documentário The Story of Stuff, de Annie Leonard, 20min. Disponível em: http://www.youtube.com/watch=v=ZpkxCpxKilI&feature=fvst (primeira parte) e http://www.youtube.com/watch?v=ZgyNw5pIXE8&feature=relmfu, (segunda parte). Acesso em 10 de out. de 2012.

KENSKI, V.M. Educação e tecnologias o novo ritmo da informação. Campinas. Papirus, 6 ed. 2010 v.1. 141 p.

LAZARINI, S. Utilizando a tecnologia a seu favor. Disponível em: http://www.universia.com.br/materia/imprimir.jsp?id=11941. Acesso em: 09 out. de 2012.

MARTINSI. M.C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2008/12/ situando-o-uso-da-mdia-em-contextos.html. Acesso em: 20 de out. de 2010.

NEVES, S. Proposta de educação sócio-ambiental: Educação para o futuro. Uruaçu. 2003. Disponível em: .Acesso em:08 out. 2012.

NITZKE, J. A. CARNEIRO, M. L. F. FRANCO, S. R. K. Ambientes de Aprendizagem Cooperativa Apoiada pelo Computador e sua Epistemologia. In: Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre: UFRGS. Programa de Pós Graduação em Informática na Educação, 2002.

PCNs. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais/ Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.126p. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 15 de out. de 2012.

PEGADA ECOLÓGICA. Que marca quer deixar no planeta? Texto: Mônica Pilz Borba; Coordenação: Larissa Costa e Mariana Valente; Supervisão: Anderson Falcão – Brasília: WWF-Brasil, 2007. Disponível em: http://www.wwf.org.br/ e http://www.footprintnetwork.org/en/index.php/GFN/page/calculators/http://ecobairro .org.br/site/pegada.pdf, cálculo da pegada ecológica. Acesso em: 03 de nov. de 2012.

PLANETA FAMINTO 2 UM NOVO CAPÍTULO. Documentário brasileiro, 7 min. Disponível em: http://youtu.be/6zWIAtWXNY0. Acesso em 14 de out. de 2012.

SAMPAIO, M.N; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

SANTOS, JÚLIO CÉSAR FURTADO. O Papel do Professor na Promoção da Aprendizagem Significativa, 2008. Disponível em: <http://www.pedagogia.com.br/artigos/aprendizagemsig/index.php?pagina=2>. Acesso em 10 out. 2012.

VAN BELLEN, H. M. Indicadores de Sustentabilidade: uma análise comparativa.Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina. CPGEP/UFSC, 250 p., 2006.

Published

2014-04-15

How to Cite

Fiuza, D. Q. R., Muller, L. M., Rech, A. P. de A., & Machado, A. O. (2014). Use of learning objects digital for flexibilize the knowledge and potentialize the autonomy of learning in teaching of environmental education. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(1), 583–596. https://doi.org/10.5902/2236117012752

Issue

Section

ARTICLES