Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar

Diane Roehrs Puntel, Liziany Muller, Aline Pereira de Arruda Rech

Abstract


Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State  High School Tomas Garcia da Costa in  Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching.

 


Keywords


ICT-Education; Motivation and Learning

References


ALMEIDA. D.M. Segunda Lei da Termodinâmica, Recursos Digitais e Ensino de Química. 2003. Dissertação de Mestrado, Curso de Pós-graduação em Química para o Ensino, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Porto, 2003. Disponível em: http://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/14324. Acesso em outubro de 2012.

ATIVIDADES DE ENRIQUECIMENTO CURRICULAR – TIC Ler mais. Disponível em: http://aecticmtr.webnode.pt/sobre-as-tic/. Acesso em agosto de 2012.

CHAVES, EDUARDO O.C.; SETZER, VALDEMAR W. O uso de computadores em escolas: Fundamentos e críticas: São Paulo: Scipione, 1988.

DEBALD, FATIMA R. B. TICs e Pratica Pedagógica Universitaria.2007. Disponível em:http://www.uniamerica.br/pdf/geral/f11390d4cd.pdf. Acesso em novembro de 2012.

KENSKI, VANI MOREIRA. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.

LÉVY, PIERRE. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

MEDEIROS, MARILU FONTOURA; MEDEIROS, GILBERTO; COLLA, ANAMARIA; HERRELEIN, MARIA BERNADETE. A produção de uma ambiente em Educação a Distância com o uso de mídias integradas: a PUCRS VIRTUAL. 2000. Disponível em: http://www.ead.pucrs.br/biblioteca/artigo/Abed_AmbientesAprendizagem.pdf. Acesso em novembro de 2012.

MORAN, JOSÉ MANUEL; MASETTO, MARCOS T.; BEHRENS, MARILDA APARECIDA. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas : Papirus, 2000.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e oreencantamento do mundo, 1995. (Especialistaem projeto: inovadores na educação presencial e a distância). Revista Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, 2008. Disponível em http://www.eca.usp.br/prof/moran/nov tec.htm

PENTEADO, MIRIAM, A Informática em ação - Formação de professores, pesquisa e extensão - Editora Olho d´Água, 2000.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117012645



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: