Novos ambientes educacionais: desafios do uso das tecnologias educacionais inovadoras no contexto escolar
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117012645Keywords:
ICT-Education, Motivation and LearningAbstract
Identify the main challenges in the presence of technology in the school environment is the main objective of this article. The methodology was based on an exploratory qualitative approach with a constructivist paradigm. The first action designed to instigate reflection of teachers and students was watching the video: You cannot be my teacher, available at: http://www.youtube/watch?v=R1KalH1YbM. As an instrument for data collection,it was used a questionnaire with open and closed questions for students and teachers from 5th to 8th grade of State High School Tomas Garcia da Costa in Lagoão / RS.The results indicate that most students have access to technology. They cited the computer lab, as the feature that most motivates, awakens the attention and helps the understanding of the contents in the school environment. All teachers agreed that classroom with blackboard and chalk just cannot be the only mediator of the process of teaching and student learning. They also said that they use the computer / internet as a form of recreation, but also as a tool for finding educational resources (videos, pictures, songs, articles, maps, etc.) to improve their teaching.
Downloads
References
ALMEIDA. D.M. Segunda Lei da Termodinâmica, Recursos Digitais e Ensino de Química. 2003. Dissertação de Mestrado, Curso de Pós-graduação em Química para o Ensino, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Porto, 2003. Disponível em: http://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/14324. Acesso em outubro de 2012.
ATIVIDADES DE ENRIQUECIMENTO CURRICULAR – TIC Ler mais. Disponível em: http://aecticmtr.webnode.pt/sobre-as-tic/. Acesso em agosto de 2012.
CHAVES, EDUARDO O.C.; SETZER, VALDEMAR W. O uso de computadores em escolas: Fundamentos e críticas: São Paulo: Scipione, 1988.
DEBALD, FATIMA R. B. TICs e Pratica Pedagógica Universitaria.2007. Disponível em:http://www.uniamerica.br/pdf/geral/f11390d4cd.pdf. Acesso em novembro de 2012.
KENSKI, VANI MOREIRA. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.
LÉVY, PIERRE. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
MEDEIROS, MARILU FONTOURA; MEDEIROS, GILBERTO; COLLA, ANAMARIA; HERRELEIN, MARIA BERNADETE. A produção de uma ambiente em Educação a Distância com o uso de mídias integradas: a PUCRS VIRTUAL. 2000. Disponível em: http://www.ead.pucrs.br/biblioteca/artigo/Abed_AmbientesAprendizagem.pdf. Acesso em novembro de 2012.
MORAN, JOSÉ MANUEL; MASETTO, MARCOS T.; BEHRENS, MARILDA APARECIDA. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas : Papirus, 2000.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e oreencantamento do mundo, 1995. (Especialistaem projeto: inovadores na educação presencial e a distância). Revista Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, 2008. Disponível em http://www.eca.usp.br/prof/moran/nov tec.htm
PENTEADO, MIRIAM, A Informática em ação - Formação de professores, pesquisa e extensão - Editora Olho d´Água, 2000.