the moodle usage in the process of teaching-learning of the discipline husbandry climatology
DOI:
https://doi.org/10.5902/223611708076Keywords:
TIC, Tecnologia Educacional, Ensino-Aprendizagem.Abstract
http://dx.doi.org/10.5902/223611708076
There is a great evolution of technological artifacts, notably the emergence of new technologies and the so-called social networks. In turn, young people, among them students, have great fascination for technology. This new attraction, it can also be used in the teaching and learning process through innovations in the mode of teaching, such as the use of Information and Communication Technologies (ICT). Thus, the work seeks to formalize a pedagogical mediation more attractive and interactive, using Virtual Environments for Teaching and Learning, for the process of teaching and learning for students of the discipline of Climatology Zootechnical the course of Animal Husbandry Science Center Rural UFSM. It was also characterized the profile and audience of electronic literacy. They have to develop appropriate electronic literacy activities in AVEA. Have great acceptability for running the distance activity because the activity performed effectively, with an index of posting 77%. They consider that the activity distance activities are a very important complement those classroom.
Downloads
References
BARIN, CLAUDIA SMANIOTTO; MÜLLER, LIZIANY; ELLENSOHN, RICARDO MACHADO. Construção de significados e interação com, no e pelo computador: estudos problematizados no AVEA Moodle sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação. Revista RENOTE, v. 10, n. 1, 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/30881/19234. Acesso em: 20 jan. 2013
BUZATO, MARCELO EL KHOURI. Letramento eletrônico e o uso de computadores no ensino de língua estrangeira: contribuições para a formação de professores. 2001. 188 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.
CORDENONSI, ANDRÉ ZANKI; BERNARDI, GILIANE. Ambientes Virtuais de Ensino-Aprendizagem e Objetos Educacionais: o diálogo mediado por tecnologias na educação superior. Inter-ação, v. 35, p. 253-274, 2010.
FRUET, FABIANE SARMENTO OLIVEIRA; DE BASTOS, FÁBIO DA PURIFICAÇÃO. Interação mediada por computador: hipermídia educacional nas atividades de estudo a distância. p 81-98, 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/.../326/280. Acesso em: fev. 2013.
HAMZE, AMÉLIA. Linguagem Audiovisual e a Educação. 2010. Disponível em: http://www.educador.brasilescola.com/gestao-educacional/linguagem.htm. Acesso em: 20 jan. 2013.
KENSKI, VANI MOREIRA. Educação e tecnologias o novo ritmo da informação. CAMPINAS: PAPIRUS, 6 ed. 2010, v.1. 141 p. 2010
MARTINSI, MARIA CECÍLIA. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: http://midiasnaeducacao-joanirse.blogspot.com/2008/12/situando-o-uso-da-mdia-em-contextos.html Acesso: jan/2013
MION, REJANE AURORA, ANGOTTI, JOSÉ ANDRÉ PERES; DE BASTOS, FÁBIO DA PURIFICAÇÃO. Construindo a formação problematizadora e dialógica do educador. Revista Olhar de professor, v. 2, n. 2, p. 195-206, 1999.
MORAES, CAROLINA ROBERTA, VARELA, SIMONE. A motivação do aluno durante o processo de ensino-aprendizagem. 2006. Disponível em: http://web.unifil.br/docs/revista_eletronica/educacao/Artigo_06.pdf.Acesso em: dez 2012.
MÜLLER, LIZIANY; BANDEIRA, ANDRIELI HEDLUN;ALVES, BRUNA MENDONÇA; BARIN, CLAUDIA SMANIOTTO;MALLMANN, ELENA MARIA. Recursos das tecnologias de informação e comunicação mediando o ensinoaprendizagem e configurando ecologias cognitivas de estudantes do Centro de Ciências Rurais. Revista
RENOTE, v. 9, p. 1-10, 2011. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/25118. Acesso em: 20 jan. 2013
PASSOS, PAULA CAROLINE SCHIFINO JARDIM; BEHAR, PATRICIA ALEJANDRA. Interação e Interatividade através das interfaces de materiais educacionais digitais. Revista RENOTE, v.9, n.1, 2011. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/download/21886/12695. Acesso em: fev. 2013.
RODRIGUES, IRACEMA STANCATI. A mudança da prática pedagógica do modelo presencial para o modelo de educação à distância sob as óticas da teoria da atividade e da metodologia inovadora. 2005. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/221tcc5.pdf. Acesso em: 14 jan. 2012.
VASCONCELOS, MARIA HELENA SCHNEID; TOGNI, ANA CECÍLIA. Aprendendo estatística no ensino médio e no curso técnico agrícola em agropecuária utilizando o objeto de aprendizagem estatística net. . Saber Acadêmico- n º 11 - jun. 2011.