The integration of online educational technologies and convergence among modalities at UFSM
DOI:
https://doi.org/10.5902/223611707967Keywords:
Educational Technology Network, Integration, Convergence, Educational ModalitiesAbstract
The aim is to critically analyze the actions carried out under the Center for Educational Technologies to induce integration of network technologies and convergence between modalities at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Methodologically contemplate the policies and logistics research, development and training made possible by: 1) structuring multidisciplinary team focused on Virtual Environments for Teaching - Learning, Educational Resources and Activities Study, 2) conducting contests for professors in multidisciplinary area in eight different units of the UFSM, and 3) institutionalization of Moodle as Support for Classroom teaching in Undergraduate, Graduate and Extension courses, 4) interface academic between technologies Teacher Portal, Student Portal and Moodle, 5) selection of research projects for the Integration of Information and Communication Technology (ICT) and convergence of modalities in Undergraduate Education (public Notice no. 07/2012). Analytically, the approach includes unifiers parameters for all actions mentioned: a) presentation b) limit situation c) viable - possible. Conclusively, we signaled that the integration of network technologies and convergence between modes is a prospecting policy, viable - possible and innovative - sustainable, to reach the expansion and to enhance internalization of free public higher education
Downloads
References
BRASIL. MEC. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância do Ministério da Educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_content&view=article&id=12777%3Areferenciais-de-qualidade-para-ead&catid=193%3Aseed-educacao-a-distancia&Itemid=865>. Acesso em: 08 janeiro de 2013.
DE BASTOS, F. DA P. E OUTROS. Universidade Aberta do Brasil Mediada por Software Livre. 2013 (no prelo).
FREIRE, PAULO. Pedagogia da Autonomia: Saberes
necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,
KAFAI, Y. E OUTROS. Being Fluent with Information Technology, 1999. Disponível em: <http://www.nap.edu/catalog/6482.html>>> . Acesso em: 21 de janeiro de 2013.
MALLMANN, ELENA MARIA. Mediação pedagógica em educação a distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. Tese de doutorado. Florianópolis: UFSC/CED/PPGE, 2008.
MALLMANN, ELENA MARIA. Performance Docente em Tecnologias Educacionais Hipermídia: integração e convergência. Projeto financiado Edital PqG Fapergs/2011, Santa Maria, 2011.
MALLMANN, ELENA MARIA E OUTROS. Potencial da Página Web do Moodle para Produção de Recursos Educacionais Hipermídia. In: Anais 18o. Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. São Luís/MA, 2012.
TAROUCO, L. M. R; ÁVILA, B.; Multimídia na alfabetização digital com fluência para a autoria. In: Revista Novas Tecnologias na Educação – Renote. Vol.05, no. 2, 2007. Disponível em: < http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo10/artigos/1Liane.pdf> Acesso em 23 de janeiro de 2013.
UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL (UAB). Portal UAB. Disponível em: <http://www.uab.capes.gov.br/>. Acesso em: 08 de janeiro de 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Núcleo de Tecnologias Educacionais. Resolução n. 21/2011. Cria, na estrutura organizacional do Gabinete do Reitor, o Núcleo de Tecnologia Educacional – NTE, aprova o seu Regimento Interno e dá outras providências.
Disponível em: < http://cead.ufsm.br/moodle/file.php/1/nte/resolucao_regimento.pdf > Acesso em:
janeiro de 2013.
MOODLE. Disponível em: <https://moodle.org/>>. Acesso em: 11 de janeiro de 2013.
MOODLE INSTITUCIONAL NA UFSM. Disponível em: <http://nte.ufsm.br/moodle/>>. Acesso em: 11 de janeiro de 2013.
MOODLE INSTITUCIONAL NA UFRGS. Disponível em: <https://moodleinstitucional.ufrgs.br/login/index.php> >. Acesso em: 11 de janeiro de 2013.
MOODLE INSTITUCIONAL NA UFSC. Disponível em: <https://moodle.ufsc.br/>>. Acesso em: 11 de janeiro de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION