Métodos de uso do solo e composição química da água como ferramentas para ducação ambiental

Authors

  • Antoninho Alves Portilho Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS
  • Marcelo Barcellos da Rosa Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0001-5959-0381

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611702293

Keywords:

Water, Soils, Chemical compounds, Environmental

Abstract

The indiscriminate use of natural resources like water and soil require an immediateparadigm shift. This change involves education.The educational process requires the abandonmentof highly theoretical content and a resumption of the practice. Environmental as a transversaltheme and plays an important role in these changes. Teachers from all areas can and should usethis "tool" to enrich their interdisciplinary lessons and leave in the memory of his students theimportance of this issue. The practice leaves memories that the theory is not capable to realize.When dealing with are two important issues such as water and soil, it might work physical,chemical and biological, both jointly, as compartmentalized. It’s became a field trip, both forcollection as well as to perform practical activities, such as the comprehension of materials,calculations, classification of different soil types and aspects of the practice of interdisciplinaryenvironmental education incorporated in the teaching practices. Therefore, to analyze thechemical composition of samples of soil and water is just one of many possibilities of enrichmentclasses that use environmental education as a tool and proposed practical activity.

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Author Biographies

Antoninho Alves Portilho, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS

Possui graduação em Ciências Biológicas e Curso Técnico em Meio ambiente. Auxiliar de laboratório de análises químicas. Licenciado pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2006) e Bacharelado pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007), pós-graduado em Educação Ambiental (UFSM) e Educação Inclusiva. Atualmente é professor e consultor técnico no Município de Sapiranga. Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase em Educação Ambiental e consultoria técnica.

Marcelo Barcellos da Rosa, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS

Graduado em Química Industrial (1997) e Química Licenciatura (1998) (UFSM); Mestre em Química (área de concentração: Química Analítica, 1999 - UFSM); Doutor em Ciências Naturais - Universidade de Hannover / Fraunhofer Institut für Toxikologie und Experimentelle Medizin - Alemanha (2003).

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Published

2010-11-21

How to Cite

Portilho, A. A., & Rosa, M. B. da. (2010). Métodos de uso do solo e composição química da água como ferramentas para ducação ambiental. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 1(1), 70–84. https://doi.org/10.5902/223611702293

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