Métodos de uso do solo e composição química da água como ferramentas para ducação ambiental

Antoninho Alves Portilho, Marcelo Barcellos da Rosa

Abstract


The indiscriminate use of natural resources like water and soil require an immediateparadigm shift. This change involves education.The educational process requires the abandonmentof highly theoretical content and a resumption of the practice. Environmental as a transversaltheme and plays an important role in these changes. Teachers from all areas can and should usethis "tool" to enrich their interdisciplinary lessons and leave in the memory of his students theimportance of this issue. The practice leaves memories that the theory is not capable to realize.When dealing with are two important issues such as water and soil, it might work physical,chemical and biological, both jointly, as compartmentalized. It’s became a field trip, both forcollection as well as to perform practical activities, such as the comprehension of materials,calculations, classification of different soil types and aspects of the practice of interdisciplinaryenvironmental education incorporated in the teaching practices. Therefore, to analyze thechemical composition of samples of soil and water is just one of many possibilities of enrichmentclasses that use environmental education as a tool and proposed practical activity.


Keywords


Water; Soils; Chemical compounds; Environmental

References


ALVES, RUBEM. Entre a Ciência e a Sapiência – o dilema da educação. 2ª Ed. São Paulo: Loyola, 1999.148 p.

BAIRD, COLIN. Química Ambiental. 2ª edição. Porto Alegre: ARTEMED, 2005. 620 p.

BRASIL. Fundação Nacional de Saúde. Manual prático de análise de água. Brasília: FUNASA, 2004. 146 p.

CARSON, RACHEL. Primavera Silenciosa. São Paulo: Melhoramentos, 1964. 305 p.

CECIRS – PEC Projeto de ensino de Ciências 1º grau. 2ª edição experimental- 1977.

DIAS, GENEBALDO FREIRE . Educação Ambiental: princípios e práticas. 6ª Ed. São Paulo: Gaia, 2000. 552 p.

LEGAN, LUCIA. A escola sustentável: eco - alfabetizando pelo ambiente. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Pirenópolis, GO: IPEC – Instituto de Permacultura e Ecovilas do Cerrado, 2004.

LIBARDI, PAULO LEONEL. Dinâmica da água no solo. São paulo: EDUSP, 2005. 344 p.

MACÊDO, JORGE ANTÔNIO BARROS DE. Métodos laboratoriais de análises físico-químicas e microbiológicas. 3ª edição. Belo Horizonte: CRQ-MG, 2005. 601 p.

MDT - Estrutura e apresentação de monografias, dissertações e teses: MDT/ Universidade Federal de Santa Maria. Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa. – 6. ed. rev. e ampl. – Santa Maria : Ed. da UFSM, 2006. 67p.

MEC – Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente, saúde/ Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF ,1997 . 128 p.

MEC – Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética/ Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF,1997 . 146 p.

MEC – Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais/ Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF,1997 . 136 p.

MMA – Ministério do Meio Ambiente - CONAMA – Conselho Nacional do Meio Ambiente – Reslução nº 357, de 17 de março de 2005 -Publicada no DOU nº 53, de 18 de março de 2005, Seção 1, páginas 58-63.

NISHIJIMA, TOSHIO. Educação Ambiental, água e solos. Apostila da disciplina água e solos. UFSM, 2009. 79 p.

RICKLEFS, ROBERT E. A economia da natureza. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan S.A., 2003. 5ª edição. 503p.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611702293



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: