Professional vocational master’s degree and as new educational technologies: a proposal for an online teaching and learning environment

Authors

  • Marcelo Barcellos da Rosa Universidade Federal de Santa Maria / Departamento de Química

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611708226

Keywords:

Professional master, New educational technologies, Moodle

Abstract

The professional master’s degree in Mineral Technology of the Federal University of Pampa, in partnership with the Federal University of Rio Grande do Sul and Federal University of Santa Maria was recommended by CAPES in mid-2012 and has its beginning scheduled for the first semester of 2013. In this paper, a proposal for a virtual media for teaching and learning for three disciplines, biogeochemical cycles, fundamentals of ecotoxicology and environmental control of water, using the Moodle platform aim to use the program as a model to be applicable to professors and master students, is presented. The characteristics semipresential of the course, as well as the heterogeneity of the students justify the application of alternative technologies in the consolidation of the course. Therefore, the proposal is presented as a diversified manner, as it provides a variety of various tools, including blogs, emails, forums, chat rooms, galleries, and daily updated materials (videos, texts) that contribute to the setting of modules worked in person. Thus, this proposal will allow an interaction between the users and the exposure of your opinion and contributing to the discussion and exchange of information, and provides both the possibility of learning asynchronously or synchronously, as well management time and location for the study, ie flexibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L, BRITO, M. O Ambiente Moodle como Apoio ao Ensino Presencial

Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/085tcc3.pdf

Acessado em 22/04/2012.

BARROS, E. C., VALENTIM, M. C., MELO, M. A. A. O debate sobre o mestrado profissional na Capes: trajetória e definições. R B P G, v. 2, n. 4, p. 124-138, jul. 2005.

BELLONI, M.L. Mediatização – os desafios das novas tecnologias de informação e comunicação.

In: BELLONI, M.L. Educação a distância. Editora Autores Associados, 1999, pp. 53-77.

CAPES. Portaria nº 80 de 16 de dezembro de 1998. Dispõe sobre o reconhecimento dos mestrados profissionais e dá outras providências. Diário Oficial da União, Seção I, p. 14 de 11 de janeiro de 1999.

HAGUENAUER, C. J. ; LOPEZ, F. B.; MARTINS, F. N.; BARBOSA, M. V. G.. Estudo Comparativo de Sistemas de Gerenciamento da Aprendizagem Online. Revista Educaonline, Vol 1, nº 3, setembro/ dezembro de 2007.

LEVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de: Carlos I. da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

LOPES, A. M. A.; SILVA, S.V.; BOECHAT, J.; OLIVEIRA, S. S.; ALVES, P. M. Reforço ao Ensino

Presencial Através do Ambiente Moodle – uma Abordagem Baseada no Curso de Engenharia de Produção dos Institutos Superiores de Educação do CENSA (ISECENSA). XXVII Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP), Foz do Iguaçu, 2007.

LOPEZ, J. M.; ROMERO, E.; ROPERO, E. Utilización de Moodle para el desarrollo y evaluación

de competencias en los Alumnos. Form. Univ., La Serena, v. 3, n. 3, 2010.

MACHADO, C. B. A Geografia na sala de aula: Informática. Sensoriamento Remoto e Sistemas de

Informações Geográficas - recursos didáticos para o estudo do espaço geográfico. Anais XII Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto, Goiânia, Brasil, 16-21 abril 2005, INPE, p. 1297-1304.

MARINHO, F.C.V.; VIEIRA, E. R.; MEIRELLES, R. M. C. & CUNHA, J. L. Avaliações on–line: quebrando paradigmas. VI Seminário de Pesquisa em Educação Matemática do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2008.

PAIVA, V. M. O. Ambientes virtuais de aprendizagem: implicações epistemológicas. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 3, Dec. 2010.

PRIMO, A. Ferramentas de interação em ambientes educacionais mediados por computador. Educação, v.XXIV, n. 44, p. 127-149, 2001.

RIBEIRO, R. J. Ainda sobre o Mestrado Profissional. R B P G, Brasília, v. 3, n. 6, p. 313-315, dez. 2006.

SALVADOR, J. A. & PITON-GONÇALVES, J. O MOODLE como ferramenta de apoio a uma

disciplina presencial de ciências exatas. In. Anais do XXXIV COBENGE – Congresso Brasileiro de

Ensino de Engenharia, Passo Fundo, 2006.

SILVA JUNIOR, João dos Reis. Reformas do estado e da educação e as políticas públicas para a formação de professores a distância: implicações políticas e teóricas. In: Revista Brasileira de Educação – ANPED. Rio de Janeiro, Set/dez 2003, p. 78-94.

SILVA, Marcos. Sala de aula interativa. São Paulo: Loyola, 2003.

SILVEIRA, V. O.; PINTO, F. C. S. Reflexões necessárias sobre o mestrado profissional. R B P G, v. 2, n.4, p. 38-47, jul. 2005.

Published

2013-07-31

How to Cite

Rosa, M. B. da. (2013). Professional vocational master’s degree and as new educational technologies: a proposal for an online teaching and learning environment. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 12(12), 2568–2576. https://doi.org/10.5902/223611708226

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)